Gå till innehåll

hjälp med extra monitor


superD

Recommended Posts

jag har kommit fram till att jag skall köpa en extra monitor(TV...) för att underlätta ljusjusteringen i filmer som skall visas på DVD.

 

jag jobbar just nu med en iMac 24" och det är svårt att redigera ljuset på den skärmen, så det ser bra ut när man spelar upp det på en tv sedan. oftast ser allt jättebra ut på datorn, men mörkt på tv:n...

 

är det nån som vet om det duger med vilken LCD-TV som hellst till det, eller är det nåt man skall tänka på när man köper den?

jag har tänkt mig en nåt i storleken runt 24"-30"

Länk till kommentar
Share on other sites

När du har skaffat en TV så är det viktigt att du ställer in den med hjälp av SVTs testbild så att alla svart/vita fält syns tydligt. Det gäller ljus och kontrast. Sedan bör du också kolla färgerna så att de stämmer med vad som passar din uppfattning bäst.

 

Du bör också kalibrera datorns monitor vad gäller ljus, kontrast och färger. Möjligen finns det ett klalibreringsprogram inbyggd i operativsystemet.

 

Slutligen bör du ställa in nivåerna på videobilden i ditt redigeringsprogram.

Vit/svart nivån skall ligga mellan 0 och 100 IRE.

Färgerna inom tillåtna gränser. I redigeringsprogrammet finns troligen en testbild som hjälper dig och där du kan hitta gränserna för de tre grundfärgerna i ett vektordiagram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Din film skall ju kunna visas på vilken TV som helst men den TV du vill använda bör ju ge en bild som är mycket bra enligt din egen uppfattning.

 

Alla redigeringsprogram ger inte möjlighet till avancerad bildbehandling. Det är bara krav på att specifikationerna på bild och ljud är uppfyllda om den som skall ha filmen kräver det. Typexempel professionell TV som SVT m fl.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...