Jump to content

Ljudinspelning och super-8

nagdil

Recommended Posts

Jag har en del projekt på gång nu i olika format. Än så länge i planeringsstadiet och färdigställning av manus, så det är inte särskilt bråttom. Det är mest av nyfikenhet och kunskap som jag undrar.

Som synes i titeln gäller det här ljudupptagning med en super8-kamera. Den har ingen inbyggd mikrofon, så jag tänker mig att spela in det vid sidan av och sedan synka. Vad jag än så länge har är en Zoom H2. Problemet är att kameran ju låter en del, vilket spelas in vid ljudupptagningen. Är det något som har erfarenhet av detta och kanske vet någon bra lösning? Det kanske räcker med brusreduceringsverktyg under post? Skulle det gälla någon musik eller berättarröst så är det ju inget problem. Det är om jag skall spela in en dialog som jag gärna skulle vilja slippa kamerasurret i bakgrunden.

Du får försöka blimpa kameran så gott det går vid inspelning. Skinn och läder funkar riktigt bra och jag köpte en billig fejkskinnjacka för en femtilapp på second hand en gång och lyckades med lite hjälp bygga om den till en bra blimp :)

Brusreduceringsverktyg funkar bäst på brus, och inte så bra på mekaniska tickande som jag tänker mig en filmkamera ger ifrån sig. Du kanske kan få bort en del men tänk aldrig att du ska behöva brusreducera i posten när du spelar in, du sparar mycket tid på om du istället lägger tiden på plats att få ett rent dialogljud. Du får försöka vara nära ljudkällan med miken och rikta den bort från kameran vid inspelning.