EliteMachine Posted June 21, 2010 Posted June 21, 2010 Hej voodoofilmare. Lagom till hösten så ska jag införskaffa en ny dator för redigering, främst för ljudläggning men jag kommer även att sitta och klippa litegrann och har en förhoppning om att börja lära mig after effects, men det är inte prio ett. Jag har jobbat de senaste åren på mac (via skolan) i soundtrack pro, protools och final cut. Det jag vill ha möjlighet till är att ljudlägga för 5.1 i surround, så en stor del av pengarna kommer gå till monitorer och därför letar jag efter en relativt billig burk 10-15max. Jag kan plocka ljud i 24 bit 192khz så det vore kul om man också kunde få ut det i en fin ljudkvalité. Har precis börjat försöka lära mig nuendo men nu till min fråga. PC eller Mac. Mac ska väl vara stabilare vilket är ett plus, men det kostar ju ut av bara helvete. Är det värt pengarna? + externt ljudkort lär man väl ha för en imac har väl ingen möjlighet till något fräsigt ljudkort, det behöver inte finnas några fina ingångar utan det är främst fint utljud till monitorer jag är ute efter. Funderade på att bygga en PC som aldrig någonsin kopplas upp mot internet, skulle det funka för stabiliteten eller är felet redan inbyggt i operativsystemet så att säga :) Det känns som om det skiljer ca 10000 mellan en vettig mac och en pc. För att inte börja tala om problemet med en miljon externa hårddiskar om jag väljer mac (då jag inte har råd att köpa en macpro i towermodell) Hur skulle ni göra? En mac book pro med externa hårddiskar, extern skärm, externt ljudkort? Eller Imac med samma konfiguration fast skippa en extern skärm. Eller en PC som sparar mig bra mycket pengar med internt ljudkort. Har inga länkar att skicka för exakt konfiguration men skriv gärna lite tankar om ni har några. Spelar inte så stor roll med programvaran, final cut pro eller premiere pro skulle inte få mig att ligga sömnlös. nuendo, photoshop osv finns ju för båda. Det är snarare pris, stabilitet och ljudkvalité (och i någon mån snabbheten på burken) som är det avgörande. Om jag får vänta en timme när det renderar ut från aftereffects gör inte så mycket då det är främst ljud jag ska pyssla med. Om det skulle vara Mac som gäller kan man tänka sig att köpa förra generationen mac? hur stor skillnad är det för det här ändamålet? Ursäkta för ett rörigt inlägg hoppas det går att läsa :) 0 Quote
Luzer Posted June 22, 2010 Posted June 22, 2010 Även fast jag gillar mac och kör med det på jobbet så är jag en Pc guru på hemmaplan, således nog varken en pc eller mac fanboy. Jag tror att det är en myt i dagsläget att mac är stabilare, du kan få en pc minst lika stabil om du inte installerar massa skräp på den. Och köper du en pc som du från grunden bygger till ett visst ändamål är det inte så krångligt att få bra prestanda + stabilitet till ett hyffsat pris. I slutändan handlar det om vad man trivs att jobba i skulle jag tro, och vad som är enklast gentemot de man kanske ska jobba mot eller för. Har ganska dålig koll på olika ljudkort etc och konfigurationer på mac eller pc. Däremot kan jag säga att vill du jobba i surround och komma billigt undan så är väl inte protools det första man tänker på. Å andra sidan ligger väl Nuendo på en 20 lakan också, så även om Nuendo är bättre än PT på att ta tillvara datorns resurser måste du ha en ganska kraftig burk för att köra nuendo på också. Vill du köra surround i PT så måste du köpa till music production kit som också ligger mellan 15-20 000. Varför blir förresten de externa diskarna dyrare om du kör mac? Tänker du att du kan köpa fler billiga interna diskar och stoppa in i PCn men tvingas köpa externa om du kör Mac? 0 Quote
EliteMachine Posted June 22, 2010 Author Posted June 22, 2010 Ja det är väl något sådant jag har tänkt. Om det blir mac så blir det knappast en macpro men med pc finns det plats för många interna diskar. Tycker externa diskar mest är drygt för annat än slutförvaring :) 0 Quote
Recommended Posts