Gå till innehåll

Arbetsnamn: Schizophrenia


WingDing

Recommended Posts

Så, då var det väl dags för mig att faktiskt posta något som jag har skrivit. Detta skrevs för nästan exakt 11 månader sedan och var faktiskt mitt allra första manus. Det mesta som jag skrev då har fått stanna, men jag har ändrat på en del saker.

 

Manuset är skrivet på engelska. Jag har ingen aning om hur bra/oduglig engelskan är, var ett tag sen jag praktiserade engelskan eller gick i skolan över huvud taget.

 

Manuset är 7 sidor långt och jag hoppas ni finner det någorlunda läsvärt.

 

/WingDing

Länk till kommentar
Share on other sites

Men va fan, du har ju snott det av mig :q

 

Din första scen är i alla fall väldigt lik scen 81 i mitt långsfilmsmanus. Dessutom är dialogen snarlik.

 

 

Nej, jag har inte stulit det från dig. Jag gillar inte anklagelsen över huvud taget - om du nu var allvarlig. Du får gärna hänvisa till scen 81 i ditt manus eller lägga in det här i tråden så får jag se om det är likt eller inte.

 

/WingDing

Länk till kommentar
Share on other sites

Snott och snott. Det är tveklöst inspirerat. Eller påstår du att det är en tillfällighet att du skrev detta två månader efter jag lagt upp min första version på forumet?

 

Ett exempel:

 

INT. UFO - OKÄND TID PÅ DYGNET

 

Ett operationsrum. I mitten av rummet finns en brits med platser för fötterna, armarna och huvudet. På en av väggarna hänger en mängd instrument tillhörande någon slags läkare.

 

Vätterna lägger ned honom på britsen och spänner fast hans armar och ben och huvud med tjocka remmar. Sedan lämnar alla utom en rummet.

 

Lars ser upp i taket. Vätten håller i en stav av metall och längst ut sitter två mycket tunna nåla, plötsligt tänds det två blå små energilågor på spetsen av dem, det gnistrar om dem, tyst och hotfullt. Lars fnittrar hysteriskt. Vätten för upp nålarna i näsan på Lars som börjar blöda näsblod. Ögonen rullar, käkarna är hårt sammanpressade och kroppen skakar av ryckiga rörelser.

 

INT. UFO - OKÄND TID PÅ DYGNET

 

Lars sitter kvar på britsen som nu är uppfälld som en tandläkarstol. Hans mun, haka, och hals är blodig. Runtomkring i rummet står ett tiotal vätter som allihop ser på två stora monitorer, det som visas på dem påminner en hel del om EKG, men i det här fallet är det Lars samlade hjärnsignaler som alstrar de kaotiska spänningar som visas på monitorerna.

 

Allting sker i ultrarapid. Vätter kommer in, vätter går ut. När någon försvinner, tillkommer en annan.

 

Lars ser på oss. Åskådarna.

 

En av vätterna ställer sig på huk framför honom, klipper hans tånaglar och lägger ned dem i en burk med glas.

 

Lars ser ned på honom och gapskrattar. Ett långt, utdraget vansinnesskratt.

 

Några scener senare:

 

INT. UFO - OKÄND TID PÅ DYGNET

 

Han befinner sig fortfarande i cellen. Han sitter med benen halvt böjda och han har huvudet i knät. Han har skäggstubb och han pratar lugnande för sig själv.

 

LARS

Det är lugnt. Det är en dröm. En mardröm. En ... En jävligt verklig men en mardröm. Så är det. Snart vaknar jag. Snart. Sånt här händer bara inte. Det gör inte det. Nej. Åh gud.

 

Men ja, ja, jag bryr mig faktiskt inte, blev bara förvånad :)

 

Kritik på manuset:

Det händer inget och man lär aldrig känna karaktärerna. Vad är handlingen? Varför ska man bry sig? En kille blir ombordtagen på ett flygande tefat och efteråt söker han upp en kvinnlig polis, som han vill ska hjälpa honom. Hon i sin tur pratar med psykiatriker, ber honom vara finkänslig, inför sin sinnesundersökning. Varför gör hon det förresten? Finns det någon plötslig anledning till hennes omtanke?

 

Sen, efter de två pratat, går de in förhörsrummet och då är han försvunnen. Pang på pungen. The End. Läsaren får aldrig veta vad han heter, vem han är, någon förklarning till vad som hänt.

 

Är han schizofren? Titeln säger det men slutet säger någonting annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Snott och snott. Det är tveklöst inspirerat. Eller påstår du att det är en tillfällighet att du skrev detta två månader efter jag lagt upp min första version på forumet?

 

Snott och snott? Se för fan till att ha belägg innan du anklagar någon för stöld. Annars är det förtal.

 

Jag påstår ingenting, jag kan KONSTATERA att det varken är stulet eller inspirerat. Det är absolut inget annat än slump att ditt manus är likt. Jag läste faktiskt ditt treatment på 57 sidor igår. Det var därför jag grävde fram detta manuset som bara legat sen jag skrev det. Men innan dess har jag aldrig sett eller läst varken ditt manus eller treatment.

 

Tack för kritiken, som sagt jag skrev det när jag precis börjat skriva och ville väl mest öva på lite scenbeskrivningar och dialoger. Någon närmare tanke på karaktärerna hade jag inte. Jag ville distansera från läsaren/publiken från mannen och låta folk bestämma själva om han var galen och/eller om han faktiskt blev kidnappad. Jag vet inte om det är dåligt förklarat/skrivet men det var meningen att hela historian skulle berättas enbart ur mannens perspektiv.

 

/WingDing

Länk till kommentar
Share on other sites

Men det går så klart inte att bevisa. Som sagt, jag bryr mig heller inte.

 

Då du läst mitt treatment föreslår jag att DU toksågar det. Jag vill ha rejält med kritik.

 

Ny pyser jag iväg till jobbet!

 

Men jag gillade ju faktiskt ditt treatment. :(

 

Jag vill inte toksåga det.

 

För övrigt, jag bryr mig inte heller då jag inte har några som helst ambitioner att göra just detta manuset till film. Blev bara lite putt över att det första manus som jag lägger ut till allmän beskådan ska ses som ett stulet verk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Först och främst så tycker jag att detta angående stöld/plagiat är... lite dumt eftersom ufo scenen är precis så som en ufo scen brukar se ut och dialogen därefter. Har sett detta förr så... jag tror inte att detta är någon stöld eller dylikt utan att detta råkar vara så de flesta tänker sig att en scen ombord på ett ufo ser ut. Så jag tycker att vi glömmer det.

 

Där emot tycker jag inte att det händer så mycket, om detta tex skulle vara en kortfilm hade man tänkt, "Och?" eller i alla fall jag. Fast kanske om detta var inledningen till något längre och att Matilda hade sett killen på stan senare eller om någon annan kanske kommer in på stationen men exakt samma berättelse att hon börjar undersöka saken så hade det kanske varit mer intressant.

 

Lite grammatiktabbar här och där men det fixar du snabbt om du börjar skriva oftare på engelska. Och om du är seriös med manusförfattande så rekommenderar jag starkt att du läser en MASSA manus.

 

Så skriv på för du blir bara bättre med tiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...