Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tänkte ge mig på att filma. Har ett intresse i fotografering (amatör) och fotograferar för skojs skull med systemkamera, så varför inte bredda sig och börja med lite film. Tänkte att man kan ha något att leka med för att lära, men om det kräver kanske man ska kunna ge sig på något seriöst med samma utrustning. Dokumentärfilmer är lockande att göra, men vad för format ska det vara på kameran, och vad för prisklass ska det vara om man ska sälja filmen vidare eller visa upp osv, kan man få något billigt som ändå räcker bra för dokumentärfilmande att visa upp i TV? (Så man slipper köpa eller hyra en ny kamera i framtiden).

Är en kamera för runt 5000 kr för snålt, kanske man inte får något dugligt förrän man är uppe i 20.000 kr? Ja jag vet ingenting...

Hälsningar,

N00b

Postad

Dina frågor är väldigt omfattande och skulle behöva en massa sidor för att behandla.

Jag tycker att du skall börja med att se vad som finns under rubriken "Förberedelser" här på forumet. Där kan du få många tipps. Det brukar också finnas tidningar som tar upp frågor om video, kameror, redigering och manus. Det kom ut en liten skrift med titeln "Digital Video guiden" förra året. Om du inte hittar den i tidningskiosken så kan du nog få tag på den hos tidningen "Digital Foto", som var utgivare.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...