Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har inte riktigt fått kläm på det. Undrar om detta är möjligt:

Använda de inbyggda stereomikrofonerna SAMT en extra XLR in från en riktmic med boom.

Går det? Alltså vill plocka rumsljudet med de inbyggda i stereo och en riktmic för dialog.

Någon som testat eller vet om det går?

Oändligt tacksam för svar.

MVH

kaninen

Postad

Jag tror inte det går, du väljer antingen att spela in med de inbyggda mikarna eller via externa ingångarna. Har inte kört min i 4 track läget någonting men det är ju i såfall där det skulle gå att välja både och.

Postad

Tack för snabbt svar! Uppskattas. Fick tyvärr det intrycket också, men kanske fanns det nåt knep, vem vet?

Hmm, en annan snabb fråga, fins det stereomickar med xlr ingång, eller en XLR är väl bara mono? Finns det någon 3,5mm steroingång....?

Får lösa det på annat sätt. Bara så mycket extra sync efteråt med flera inspelningsapparater...

Idéer? Utan att släpa med en digital porta...

/kaninen

Postad

Xlr är tele är bara kontaktdonet, det kan vara både stereo eller mono beroende på pryl i ändarna så att säga. Men oftast är det balanserat mono när man snackar xlr i ljudsammanhang. Och obalanserat stereo när man har en 3 polig telepropp.

Och ja det finns stereomikar med xlr, men då är det oftast 5 polig xlr och inte 3 polig. Som sedan man har en split på till två 3-poliga xlrer.

Det finns mindre stereomikar med 3,5mm telestereokontakt, men det är ofta anpassade till mindre apparater.

Och ja jo synkningen blir ju värre med fler inspelningsapparater, fast är du noga med klappa så är det ju inte så supersvårt att först synka upp alla ljudfilerna mot varandra (har du spelat in 2 kanaler på 2 "bandare" så ligger ju de på samma bandare redan i synk) och sedan gruppar du alla ljudfilerna så synkar du dom mot bilden samtidigt.

Postad

Hej, ursäkta jag inte svarat i tid.

Det är inte min zoom. Men kollar i instruktionsboken nu (bra va!).

Den heter bara HandyZoom H4.

Men jag ser i spec:en nu att den bara spelar in 2 kanaler samtidigt, men kan spela upp fyra.

Får lösa det på annat sätt. Vill ju ha miljöljuden i stereo. Vi får väl ta efterljud separat då istället.

Tack för hjälpen alla!

/kaninen

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...