Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan allihopa, jag är i full gång med mitt projektarbete och har stött på ett litet problem som har med ljudet att göra.

Jag har nämligen spelat in vissa filmbitar med en trådlös mic-fluga som jag förmodligen har haft för nära eller något då ljudet "skorrar till" när jag betonar något för mycket eller säger hårda bokstäver.

Finns det något sätt att fixa detta på? Eller iallafall göra så att det märks mindre?

// Viktor

Postad

Misstänker att det distar, och det finns verktyg som gör att det låter bättre och minskar disten, även om det kanske är svårt att få det helt ok om det slår över väldigt mycket.

Jag har använt waves X-crackle och X-click endel och fått blandade resultat.

http://www.waves.com/Content.aspx?id=254

Edit: Det finns demo att köra på waves pluggar i 7 dagar verkar det som, dock behöver du ett program som fixar pluggar i rtas, vst eller au. Sen måste man ha en iLok också vilket är ju urbotat dumt :(

Postad

Tack för svar!

Är det egna program, eller kan jag använder man det i andra program?

"Det finns demo att köra på waves pluggar i 7 dagar verkar det som, dock behöver du ett program som fixar pluggar i rtas, vst eller au. Sen måste man ha en iLok också vilket är ju urbotat dumt"

Fattar verkligen ingenting av vad du skrev där :P

Postad
Tack för svar!

Är det egna program, eller kan jag använder man det i andra program?

"Det finns demo att köra på waves pluggar i 7 dagar verkar det som, dock behöver du ett program som fixar pluggar i rtas, vst eller au. Sen måste man ha en iLok också vilket är ju urbotat dumt"

Fattar verkligen ingenting av vad du skrev där :P

Ok, skippa det :) Det är plugins som man kör i andra program, funkar i alla program som kan köra pluggar i de formaten jag skrev. Men har du ingen iLok sen tidigare så blir det ändå för dyrt. Vad har du för program du jobbar i nu?

Postad

Aha, då fattar jag :D

Just nu använder jag mig inte av något ljudredigeringsprogram, det enda jag har på datorn är Audacity, som vad jag vet inte räcker särskilt långt. Det enda jag har gjort med klippen är att lagt in dem i Premiere Pro och det var då jag märkte disten...

Men finns det något annat sätt att iallafall göra det mindre tydligt?

Tack för att du hjälper mig!

// Viktor

Postad

Det är tyvärr ganska svårt eftersom disten redan "förstört" grundljudet såpass mycket så det som behöver göras är att "rita om" ljudvågen. Är det små snabba klick kan man ofta göra detta själv, alltså manuellt rita ner vågen. Men med dist är det värre då det är över längre tid. Du kan ju alltid försöka maska med andra ljud så man inte tänker på hur illa det låter :) Och inte ha det överdrivet högt heller då.

Eller om du kan ge bort och låta någon annan ljudlägga filmen som har bättre verktyg.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...