Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hej!

jag är väldigt ny när det kommer till hela grejen med att ladda upp kortfilmer på nätet. har gjort en 21 minuter kort kortfilm, den är nu i avi-format och 4,45 gb.

om jag vill ha upp den någonstans, vad är då bästa lösningen? komprimering? hur gör jag isåfall och till vilket format?

youtube tillåter ju bara 10min-klipp till exempel, och annars brukar det väl ligga på högst 500-mb när det kommer till storleken.

är det nån som har något tips på nån sida (eller sätt att gå tillväga) ifall jag vill få ut min film?

Postad

Först och främst vilket format har du spelat in den på, hd? standard? Vilket program använder du för att exportera filmen efter klippningen? Detta spelar roll så att det blir lättare att hjälpa dig. 21 minuter som tar 4,45gb, då låter det som att det är okomprimerat just nu? Om det är hd, testa komprimera den i h.264, om det är standard testa xvid.

Förutom youtube finns det vimeo.com som många använder här, där tillåter dom max 500mb (om man är basic user) men får då vara i princip hur lång som helst vad jag vet.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...