Main_W Postad 15 februari 2010 Postad 15 februari 2010 Hej Jag ska göra en liten ljudproduktion till en reklamfilm som ska sändas på lokal-TV. TV-kanalen sänder via kabel-tv-nätet i Norrbotten. Det jag undrar är om någon vet om det finns någon standard utnivå som brukar användas till min ljudfill. har för mig att jag har gjort någon TV-produktion tidigare med -9db (dBfs). Har hört någon säga att det behövs extra "headroom", antar att signalen förstärks någonstans på vägen till TV-aparaten. Har någon några tips om slutnivåer för denna reklamfilm eller finns det ingen standard och jag bör kontakta TV-kanalen? Eller någon som kan ge andra råd inför ljudproduktion för TV-sändning. Tacksam för svar // MW 0 Citera
Luzer Postad 15 februari 2010 Postad 15 februari 2010 Det bästa är att kontakta Tv-kanalen och be om en spec för hur de vill ha filerna, då får du allt och inte bara nivåer utan även i vilket format etc som de vill ha det. Här hittar du förresten lite hur svt vill ha ljudet. Men somsagt det kan skilja sig mellan de olika bolagen hur de vill ha det. http://svt.se/2.22132/1.300847/proffsinfo?lid=puff_271070 0 Citera
Main_W Postad 16 februari 2010 Författare Postad 16 februari 2010 Tack för mycket intressant läsning. Det verkar ligga något i -9dBfs då det gick att läsa något om max nivå +9db och absoluta max transienter på +11dB. Ja jag kommer kontakta kanalen i dag för format och den exakta nivå de vill ha. // MW 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.