Jump to content

Synka alla kanaler eller bara boomen

Main_W

Recommended Posts

Hej

Jag har nu lämnat ifrån mig mina ljudfiler till klipparen efter inspelning av en kortfilm. Jag är ljudtekniker men har inte jobbat särskilt mycket med film tidigare. Under inspleningen använde vi oss av en klappa. Jag använde mig av en Sound Diveces 744 för att spela in boom på kanal ett och varierande antal myggor på resterande kanaler.

Det jag funderar på är om klipparen nu bör synka upp alla kananler? eller räcker det att synka boomen till alla klipp, för att sedan jag i ljudläggningen synkar myggor där det behövs. Jag tänker att då boomen är synkad kan jag använda mig av det grafiska i den kanalen för att synka myggorna.

Är detta svårt? Har någon av er ljudläggare arbetat på detta sätt? eller bör jag be klipparen att synka upp myggorna också till alla klipp?

Du jag inte har så stor erfarenhet av post-produktion av film så är jag tacksam för lite tips på hur andra tänker på den här frågan samt lite idéer på arbetssätt.

Hälsningar // Main_W

Alla ljudklippen är ju synkade i sig till varandra, så gruppa alla ljudkanaler och synka på det klippet som är enklast (närmast klappan eller högst klappljud) så följer ju alla andra klipp med. Så även om du har fyra kanaler så flyttar du ju alla på en gång, eftersom alla är i synk gentimot varandra. Kan hända att du (eller den som ska ljudlägga) behöver flytta någon region ytterst lite om du tex vill blanda bom och mygga, om de varit på lite olika avstånd från ljudkällan och därför inte är helt i fas, och ljudet "fasar" men det är inget man grejar med vid synkläggning.

Bra val av inspelningsapparat förresten, gillar starkt sound devices själv :)

Edit: