Jump to content

Synka alla kanaler eller bara boomen

Main_W

Recommended Posts

Hej

Jag har nu lämnat ifrån mig mina ljudfiler till klipparen efter inspelning av en kortfilm. Jag är ljudtekniker men har inte jobbat särskilt mycket med film tidigare. Under inspleningen använde vi oss av en klappa. Jag använde mig av en Sound Diveces 744 för att spela in boom på kanal ett och varierande antal myggor på resterande kanaler.

Det jag funderar på är om klipparen nu bör synka upp alla kananler? eller räcker det att synka boomen till alla klipp, för att sedan jag i ljudläggningen synkar myggor där det behövs. Jag tänker att då boomen är synkad kan jag använda mig av det grafiska i den kanalen för att synka myggorna.

Är detta svårt? Har någon av er ljudläggare arbetat på detta sätt? eller bör jag be klipparen att synka upp myggorna också till alla klipp?

Du jag inte har så stor erfarenhet av post-produktion av film så är jag tacksam för lite tips på hur andra tänker på den här frågan samt lite idéer på arbetssätt.

Hälsningar // Main_W

Alla ljudklippen är ju synkade i sig till varandra, så gruppa alla ljudkanaler och synka på det klippet som är enklast (närmast klappan eller högst klappljud) så följer ju alla andra klipp med. Så även om du har fyra kanaler så flyttar du ju alla på en gång, eftersom alla är i synk gentimot varandra. Kan hända att du (eller den som ska ljudlägga) behöver flytta någon region ytterst lite om du tex vill blanda bom och mygga, om de varit på lite olika avstånd från ljudkällan och därför inte är helt i fas, och ljudet "fasar" men det är inget man grejar med vid synkläggning.

Bra val av inspelningsapparat förresten, gillar starkt sound devices själv :)

Edit:

Kom på att du även skulle kunna bara skicka bommen till klippningen för att sedan ta in myggorna där dom behövs. Det är lite överkurs och krävs lite test innan så du vet att det funkar. Men är en bra grej om man har mycket material och man inte tar in allt till klippningen. Men somsagt, det här är grov overkill men kan vara kul att veta att det går :)

Om du spelat in med tidskod, och du får med all metadata på ljudfilerna från klippningen, så kan du matcha tidskoden i protools (om du jobbar i det programmet, minst version 7.2 tror jag) mot andra klipp i projektet som har samma längd och samma orginaltidskod. Om du högerklickar på en region i protools så får du upp en meny (kan ta lite tid första gången du gör detta då programmet ska kolla igenom alla filer), där kan du välja matches och sedan se vilka andra klipp som matchar samma tidskod. Men du matchar bara mot filer som du har i projektet. Så du måste alltså importera allt ditt material till projektet. Och du får inte ha förlorat den metadatan som behövs, för då funkar det inte.

Tack för dit svar Luzer.

Det är jag som kommer göra ljudläggning och jag ska använda till Pro tools 8x.

Jag minns att jag gjorde en inställning i Sound Divece menyn tidskod OFF. Då jag har haft lite svårt att haja tidskod så tänkte jag att jag stänger av den. Men menar du att jag i Pro tools kan match de kanaler med myggor jag vill använda mot den redan synkade boom kanalen. Och det genom en funktion som heter matches. Ska kolla upp, men jag hade som sagt ingen tidskod, om det nu inte skapas en automatiskt till filerna i en Sound Diveces. Eller tror du det går ändå?

När du skriver:

"Alla ljudklippen är ju synkade i sig till varandra, så gruppa alla ljudkanaler och synka på det klippet som är enklast (närmast klappan eller högst klappljud) så följer ju alla andra klipp med. Så även om du har fyra kanaler så flyttar du ju alla på en gång, eftersom alla är i synk gentimot varandra"

Vilket program menar du, i ett klipp program elllr Pro tools?

Om jag får ljudfiler som en OMF kan jag kanske dra ut ljudfilen till början så jag åter kan se och höra klappan och men den synka de myggor jag behöver använda. Eller det kanske är omständigt.

Anyway, jag gillade själv Sound Diveces 744 skarpt. Väldigt enkelt att använda men ändå massor av funktioner. Väldigt skönt när man kan så enkelt ändra monitor lysning och skicka olika kanaler vidare till regi osv.

Skippa matchfunktionen tillsvidare, jag har strulat med den ordentligt just för att man sällan får med sig all metadata efter att ljudet gått via klipprogrammet. Enklast är att synka manuellt allting, vilket inte tar så lång tid på en kortfilm.

Synkläggningen görs i klipprogrammet, den som tar in alla filmklipp tar även in alla ljudklipp. Förhoppningsvis så har du döpt alla ljudfiler så de heter samma som scen/inställning/tagning, alternativt fört en ljudlog :) Så man lätt vet vilket ljudklipp som hör till vilket filmklipp. När klipparen tar in alla ljudspår så är ju tex scen ett tagning ett kanske 1,5 min. Om du använt bom + 2 myggor så har du då tre spår. Dessa är ju exakt lika långa, och i synk med varandra. Så om synkläggaren flyttar alla dessa tre spår samtidigt, eller länkar ihop dom, så kommer de ju aldrig ur synk med varandra. Synkar således bara upp bommen och de andra två kanalerna följer med. Detta är det enklaste.

När synkläggningen av alla filmklipp är klart så börjar man klippa filmen, sedan exporterar klipparen ut en bildfil + en omf till dig. Var noga med att klipparen lägger synkpip i början och gärna även i slutet av filmen. Eftersom du tar in bild + ljud separat måste du kunna synka ihop bilden med dina ljudspår, därför lägger man ofta ett pip + bildruta på en ruta 2s före starten. Och gärna även 2s efter sista bildruta då man kan kolla så man inte tappat någon ruta på vägen :)

Det allra smidigaste är även om du kan få tidskoden i bilden, då kan du hela tiden se så du ligger i synk med bilden. Men endast synkpip funkar också bra.

När du sitter och ljudlägger ska inte du behöva synka någonting, det måste vara gjort i klippningen, och de måste ju ha ljudet när de klipper, därför måste detta göras allra först.

När du sedan ljudlägger kan det ändå vara bra att gå tillbaka till grundmaterialet och ha det. Du kanske behöver byta ut repliker som är från andra tagningar etc, eller ta andra typer av småljud, atmos eller effekter. Och dessa behöver du ju då synka in själv, de hör ju inte till bilden så tekniskt sett KAN du inte synka dom perfekt till bilden ;) Var dock noga med att fimpa aldrig helt orginalrepliker etc om du byter ut vad klipparen lagt dit. Lägg förslag och ta ner orginalet på andra spår och muta, är inte alltid det är poppis att byta ut repliker huxflux.

De ljudfiler jag lämnat över är namngivna efter klappa och sorterade i mappar efter scen och inställning, jag är nu i efterhand glad över att ha varit någran med att skapa mappar till allt i Sound diveces.

Jag ska be klipparen att synka alla ljudfiler till de klipp hon ska använda. Ljudfilerna ligger ju brevvid varandra i samma mapp så det borde faktiskt vara enklast att göra det då. Jag har som sagt bara pratat lite löst om hur vi skulle göra och ska återkomma med åsikter.

Ja synk pip i början och i slutet ska jag be om.

Tack igen för ett snabbt svar.

// Ha det!