Gå till innehåll

DLT-tape?


sajmon

Recommended Posts

[citat=sajmon]Hejsan!

Läste att man behövde använda sig av en "DLT-tape" då man exempelvis skickade någonting för pressning. Får man fråga vad en DLT-tape är, då jag är rätt så ny på efterarbetsbiten...

 

/Simon[/citat]

 

Ska du pressa DVD:er? Om firman är seriös ska du kunna leverera via DLT, DVD-R master eller bara komma dit med materialet på en bärbar hårdisk.

 

DLT tape är ett digitalt band (som VHS eller MiniDV) som rymmer mycket information. Ofta används dom för att backa upp stora mängder data.

En DLT station är JÄTTEDYR och inget man köper för att pressa skivor.

 

Vilket företag ska du låta pressa dina skivor?

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej - då vet jag lite. Kollade väl runt lite mest för intresses skull. Blir man riktigt duktig nån gång och kanske behöver skicka ut större mängder dvdskivor så kanske det lönar sig att pressa - så kollade runt lite mest för skoj skull.

Vad kostar det att pressa skivor och hur många är minimum för att det ska löna sig? 500 (skoj att veta lite)

Länk till kommentar
Share on other sites

Glasmaster = 4500:-

4färgtryck - Plåtar = 800:-

1 DVD ink 4färgtryck = 10:-

 

Vet inte vad minumum är men det finns ju ett minimum för att löna sig.

Lönar sig inte att göra 100st.

 

500 = 4500+800+ 10x500 = 10300:- (plus moms)

 

Sen får du ju rabatt på priset "per cd" om du trycker 1000 kanske varje

skiva kostar 9,50:- om du tryckar 100 000 kanske varje skiva kostar

7:-

 

Detta är ungefärliga priser. Men så såg det ut för mig när jag pressade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej. Intressant att veta lite. Hur längesedan var det du gjorde din pressning och vilket företag fick göra det?

Har en vän som gjorde en pressning på 500 ex och hamnade ungefär i din prisklass. Vet dock ej vart- eller vilka som utförde pressningen.

 

/Simon

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...