Jump to content

Protools till finalcut. vilken nivå?

perik78

Recommended Posts

Hej!

Jag har exporterat allt ljud i en kortfilm jag har gjort med omf till protools och ska nu exportera det tillbaks till final cut och har några frågor:

1) vilken nivå bör ljudet ligga på i protools för att det ska vara lagom? vilket är högsta nivån?

jag har tänkt visa filmen på kortfilmsfestivaler samt försöka sälja till svt.

2) vilket format ska jag exportera i tillbaks till final cut?

3) bör jag behålla en stor del av mixen (som ligger på runt 20 stereospår) eller ska jag bara exportera den som ett stereospår?

4) Jag gjorde ett test och exporterade en -12 db sinuston från final cut som omf och importerade den till protools. I protools blev signalen 0 db istället för -12. när jag sedan exporterade tillbaks till final cut (via regions menyn) så blev det -6 i final cut istället. om jag bouncade filen blev det 0 db även i final cut

VARFÖR?

tack för er hjälp!

Per

1. Nivåer är en hel vetenskap, jag är fortfarande själv osäker på många saker beroende på vad man mixar till. Tv, video och bio skiljer sig endel och ska man vara noga så gör man en separat mix till varje. När det gäller till tv så brukar man kunna luska fram deras rekomendationer när det gäller nivåer och leverans, sen om man fattar så mycket av dom är en annan femma. Men till tv så försök ha ganska jämn dialog, runt -12dB och peaka vid -6dB. Tyvärr finns det inte så mycket headroom till resten men...det är så det är på tv.

2. Vilket som hellst som final cut kan ta in, förslagsvis wave eller aiff. Var noga med att du jobbar i samma upplösning i både final cut och protools, numera är 24 bitar och 48khz lite standard.

3. Nej du vill bara ha in mixen, stereospåret eller 5.1 spår beroende på vilken mix du gjort. Du ska ju inte mixa mer i final cut, all ljudläggning och mix har du ju redan gjort i protools, eller hur :) Nu ska du ha det så enkelt som möjligt.

4. Kan vara så att du hade volymen på regionen på -12 i final cut, eller att du hade den högre i pro tools. När du importerar omfer till protools kan du välja om du vill ha volymautomation, det vill man oftast inte ha, i allafall inte om man vill börja om från scratch vilket man ofta vill.

Testa att generera en ton i protools istället, och spela upp den i final cut med regeln på noll och se hur högt mätaren slår. Jag tror reglarna stod lite knepigt nånstans eller så var final cuts genererare inte på humör.

Skillnaden mellan när du exporterar en fil och när du bouncar i protools är att när du exporterar får du inte med några automationer, volym eller pluggar, du tar bara regionen huxflux, du får med fadar...det är allt. Men när du bouncar, som du gör i realtid, så "spelar du in de du spelar upp" och all automation följer med.

Sedan får man hålla koll på vad det är för typ av spår, har du ett stereospår som du exporterar ut till mono så blir volymen 3dB högre (har jag för mig det är) eftersom du summerar vänster och höger signal.

hittade felet.

en annan fråga dock.

jag gjorde gjorde min protools session i 44 khz då jag bara kan göra min fältinspelning i 44 och inte 48.

blir det något problem att exportera från protools i 48 khz och 16 bit ändå?

eller kan jag göra konverteringen i final cut?

eller kan jag behålla 44 khz 16 bit?

tack för er hjälp!!!

Per

Kollar med svt och festivalerna förslagsvis :)

Festivaler brukar väl kunna få levererat som dvd-video, och då konverterar du ju ändå ner det en gång till så det kvittar. Värre är det med tv kanske, men där kan du behöva gå igenom mixen en gång till efter att du vet hur dom vill ha det.