Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjo...

Nu är det som så att jag har läääänge velat av och an för att slå på stort och köpa in Adobe Production Premium CS4 och byta ut datorn för en rejäl slant. (datorbytet är pga att jag är less på hur seg premiere är med HDV på nuvarande datorn och därför lägger jag tråden i detta underforum). Men billigt är det ju inte. 25000 kr inklusive moms för CS4 och en dator för runda slängorna 15000 kr...

Men jag blev av en bekant påmind om att min lite mer inkomstbringande kusin har för vana att åka till staterna nån gång ibland. Och det har retat mig länge att jag går in på Adobes hemsida och möts av en prislapp på 1699USD för CS4-paketet. Jag är lite osäker om det är med eller utan VAT. Men lite räkning med Forex får fram att amerikanska priset är på nätta 13 862,65 kr idag. Och även om jag inte kan lyfta moms på den summan är det ju ändå mycket lägre än svenska hemsidans 20 000 kr exklusive moms.

Så min snåla tanke var att jag kan kanske växla in så att jag har 1700 USD, skicka med dessa slantar med min kusin, låta honom köpa en låda CS4 när han ändå är i Amerikat och sedan får han väl en extra tusing som tack för besväret. För hur man än räknar så är ju 15000 kr ändå 5000 kr billigare än 20000 kr eller hur?

Att programmet då är på engelska är bara en fördel för mig. Jag vill helt enkelt ha legitim mjukvara när jag tar betalt från mina kunder. Och jag själv vill inte betala överpris på mjukvara om jag kan hindra det.

Men det känns för enkelt... Det känns som att det är något jag missat... okända tull-avgifter? Sneaky registrerings-nummer-bakhål som berättar att jag köpt i ett land och använder i ett annat och "Computer says NO!"? Vad är det jag missat?

Jag har själv handlat både hård och mjukvara medan jag varit utomlands (japan) utan problem med oförutsedda utgifter. Men det är något i bakhuvudet som säger att det kan inte vara så enkelt med CS4... Någon som gjort något liknande eller helt enkelt vet mer exakt vad som gäller?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...