Marlon_Jonsson Postad 26 juni 2009 Postad 26 juni 2009 Hej, Jag undrar hur det ligger till med ex. kameror så som XM:orna och VX:orna och ljudupptagning. Är det möjligt att koppla in en mikrofon i kamerorna? Eller är det den mikrofon som ingår som gäller? Som det märks är jag rätt ny i gamet. Tack på för hand Marlon Snabbt svar uppskattas enormt 0 Citera
Pehrbau Postad 26 juni 2009 Postad 26 juni 2009 Förmodar att du mena Canons XM-serie och Sonys VX-serie. Ja, de har ingångar för ext mikrofon. XLR-ingångar är den bästa formen av anslutning och det har inte alla dessa kameror så vitt jag vet. 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 26 juni 2009 Författare Postad 26 juni 2009 Tack för svaret, ja det var precis vad jag mena. Vad jag vet har XM1 bara automatiskt ljud, vad innebär detta? För/nackdelar? Tack på förhand Marlon 0 Citera
Pehrbau Postad 26 juni 2009 Postad 26 juni 2009 Det betyder att nivån ställer in sig automatiskt så att aktuell ljudnivå ligger mellan tillåtna gränser. Med manuell inställning har du möjlighet att bl a anpassa ljudet efter vad du tycker är lämpligt. En stor fördel. 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 26 juni 2009 Författare Postad 26 juni 2009 Så jag ställer in gränserna själv? eller ställer den in per automatik? MVH MArlon 0 Citera
Pehrbau Postad 26 juni 2009 Postad 26 juni 2009 Automatiken ser till att mikrofonförstärkaren i kameran inte blir överstyrd vilket skulle ge kraftig distorsion. Förstärkningen regleras automatiskt beroende på det inkommande ljudets nivå. Det innebär inte att ljudnivån ligger inom lämpliga gränser vid redigeringen utan där sker ytterligare anpassning. 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 27 juni 2009 Författare Postad 27 juni 2009 Så effekten kan bli att man filmar ex. en dialog utomhus och när dialogen tystnar höjs ljudet per automatik eftersom kameran känner av att vindens olika ljud som inte ska höras, vilket kameran inte fattar, eftersom den är korkad? Hälsningar Marlon 0 Citera
Pehrbau Postad 28 juni 2009 Postad 28 juni 2009 Så kan det bli men hur det låter beror på tidskonstanten i reglersystemet. Du kan ofta höra - särskilt i amerikansk ljudinspelning - hur det ibland blir störande bakgrundsljud t o m mellan orden beroende på att det är för låg fördröjning i systemet. Både början (attac) och slutet (release) skall ske med rätt inställning beroende på användningen. I avancerade system är de tiderna ställbara men vanligen inte i kameror. 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 28 juni 2009 Författare Postad 28 juni 2009 Tack för svaret, lärorik MVH Marlon 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.