kvällensdebatt Postad 18 juni 2009 Postad 18 juni 2009 Nu har ajg börjat att filma med min nya kamera som är en fullHD. Den spelar in på ett SDHC KORT. (om de stämemr i rätt årdning med bokstäverna:P) När jag ska spela över det till datorn så blir det filer som heter " m2ts" vad är detta och vart tog. avi,mpeg.. eller någon enklare fil som är HD kvallete på?. Jag kan inte få in detta i mitt redigerings program. När jag spelar över det till datorn lägger det sig i en mapp efter en map efter en map. och det fortsätter så. Det tar 5 mappar innan ajg är inne i den mapen som filerna ligger i. Måste ha lite hjälp med min nya teknik lite tror jag:) tacksam.. 0 Citera
Pehrbau Postad 19 juni 2009 Postad 19 juni 2009 m2ts är ett transportformat som används i HD-sammanhang för att begränsa filstorleken. Codecen är en variant av MPEG2 med fasta avstånd mellan referensrutorna GOP. Du kan först prova med att ändra filändelsen från m2ts till mpeg eller mpg. Om det inte fungerar behöver du ett konverteringsprogram för att konvertera dem till någon acceptabel variant av avi. Följde det inte med något program med kameran för detta? 0 Citera
kvällensdebatt Postad 19 juni 2009 Författare Postad 19 juni 2009 m2ts är ett transportformat som används i HD-sammanhang för att begränsa filstorleken. Codecen är en variant av MPEG2 med fasta avstånd mellan referensrutorna GOP. Du kan först prova med att ändra filändelsen från m2ts till mpeg eller mpg. Om det inte fungerar behöver du ett konverteringsprogram för att konvertera dem till någon acceptabel variant av avi. Följde det inte med något program med kameran för detta? Jo jag fick ett program. men inget man kan göra med. ett dåligt redigeringsprogram och sen ett som man använder för att föra över till datorn med. ändra filändelsen pratar många om? var och hur gör man det? För i programet ajg fick emd. går det inte:P Om jag skulel vilja konventera filerna till avi,mpeg. blir inte kvalleten sämre då? tackar för din hjälp. trevlig midsommar på dig!:) 0 Citera
Pehrbau Postad 19 juni 2009 Postad 19 juni 2009 Jag förmodar att du använder en PC och inte Mac. Om du vill ändra filens namn så kan du högerklicka på filen som slutar på .m2ts och skriva över de bokstäverna till att bli mpeg eller mpg. Du kan sedan prova i Windows Media Player om den filen kan spelas upp. Om det går bra så bör den kunna öppnas i ett någorlunda kvalificerat redigeringsprogram. HD-filer som har formatet .m2ts är hårt komprimerade och om du konverterar en sådan fil till att bli en avi-fil så behövs en passande codec. Dessutom blir en sådan fil oerhört mycket större än m2ts eller mpg filen är. Ett av de vanligare nybörjarprogrammen för redigering är Adobe Premiere Elements som kostar ca 1000. Trevlig midsommar själv! 0 Citera
kvällensdebatt Postad 21 juni 2009 Författare Postad 21 juni 2009 tack för hjälpen!. För ni andra som har samma problem och komemr in på denna tråden för att få hjälp. Jag använder nu ett konventerings program som heter "AVS video converter" funkar skit bra. Gör om m2ts filerna till AVI och kvalliten blir skit bra:) Det funkar till alla redigeringsprogram och är skit nöjd. Ska man ha bra bild får man lida pin.. för problemet är bara att det tar dubbelt så lång tid med FULL HD än med vanlig DV kamera.. 0 Citera
nson Postad 26 juni 2009 Postad 26 juni 2009 Ladda ner programmet TMPGEnc och konvertera det till någon annat format. Det tappar i stort sett ingen kvalle och man kan ändra mycket inställningar! Ska finnas någon guide-liknande film på Vimeo, men hittar den inte nu 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.