Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej Ljudfolket

Jag försöker bestämma mig över val av mikrofon för en filminspelning jag gör nu i Juli. Valet står idag mellan Sennheiser MKH 60 och Sennheiser MKH 416, men flera andra Sennheiser mikrofoner finns från uthyrningsfirman.

Som jag förstått är MKH 416 mer riktad i än MKH 60 vilket kan vara intressant då många av scenerna i filmen kommer vara utomhus. Problemet är de scener som kommer vara innomhus b.la i en lägenhet, ett hus och i en restaurang. Har hört på någon konstig och obekräftad väg att en MKH 416 skulle vara FÖR riktad för innomhus upptagningar...!?

Därför går tanken till MKH 60 som är lite verkar ha en liten annan karaktäristik än MKH 416 och är kortare i konstruktionen. Frågan är om MKH 60 kommer fungera bättre som en "alround" mikrofon för mig vid både inomhus och utomhus scenerna. Men jag blir orolig för att MKH 60 mikrofonen kanske inte är tillräckligt riktad för de scener som är utomhus.

Jag skulle vara tacksam för svar och tips inför mikrofonvalet som jag står inför.

Hälsningar // Main_W

*EDIT*

Lite amatörmässigt att inte göra en ordentlig sökning före ovanstående inlägg skrevs. Hitta faktiskt ganska bra tidigare inlägg

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=19148

http://www.filmsoundsweden.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=50

men är fortfarande intresserad av åsikter om skillnad mellan att använda Sennheiser MKH 60/416 inomhus respektive utomhus

Postad

Personligen så tycker jag 416 låter bättre. Den är värd sin vikt i guld som nån sa en gång till mig :) Då den väger endel också :)

Innomhus hade jag dock föredragit en mindre, lättare och mindre riktad mik, mkh50 är en klassiker fortfarande men ändå superriktad.

60an låter också riktigt bra men största problemet med både den och 416 är just att är man inte hyffsad på att bomma så kommer det inte låta så bra heller. Eftersom det krävs att du "träffar rätt", medans 50an är mer förlåtande om du inte ligger helt rakt på. Vill du ha en mik som både funkar inne och ute så hade jag hellre gått på 50an. Inne vill du ha en kortare mik som du kommer åt bättre med. Både 60an och 416 är bökiga innomhus om det inte är ganska högt i tak.

När det gäller ljudkvaliten så låter båda riktigt bra och jag är säker på att du inte kommer bli missnöjd med kvaliten på ljudet med någon av dom, då handlar det mer om hur miljön är runt om, vilken typ av bilder det är och hur nära man kan komma åt med miken. Och även hur duktig bomoperatören är.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...