Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är intresserad av Panasonic Lumix TZ7 då den är lätt att bära med sig och filmar med en multipel av 25 anpassat till Europa.

Den spelar in 25bilder per sekund (sparat som 50p på minneskortet), max 17Mb/s. Innebär 17Mb/s på kodningen med dubbelsparning av bilderna på minneskortet att bilden är jämförbar med 8,5Mb/s? Jag antar att dubbelsparningen endast resulterar i en bit som säger att bilden är identisk och faktiskt inte kräver dubbla platsen på minneskortet.

De videosnuttar jag hittat på nätet som jag spelat upp på min Western digital mediabox är bra men en viss stroboskopeffekt finns. Jag antar att proffs som spelar in med låg framerate är duktiga på att lägga bakgrunder i o-fokus och panorera försiktigt. Men för en hemmafilmare som mig - funkar det i praktiken? Kan TV apparater med sk motion kompensation jämna till filmen, eller måste man göra om det till 25p alt 24p?

Dessutom, går det att redigera AVCHD lite på en gammal 3GHz burk? DV funkar ju utmärkt. Formatet är 720p på AVCHD lite.

Sony Vegas lär ha stöd för AVCHD lite. Finns sk "smart rendering" där bara skarvar omkodas? Förslag på andra program?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...