tfr Postad 22 april 2009 Postad 22 april 2009 Undrar vilket som är det enklaste sättet (för en amatör) att få över gamla VHS (videoband) till DVD-format via datorn? Har provat med EasyCAP Capture video (eller vad det heter) men har inte fått det att funka med ljudet. Det verkar inte vara någon som vet varför det inte blir något ljud! Finns det något annat sätt som funkar bättre (och som inte kostar för mkt)? . 0 Citera
ronnylov Postad 22 april 2009 Postad 22 april 2009 Vissa digitala videokameror har analog videoingång. Koppla VHS till denna videoingång och firewire till datorn och för över till datorn t.ex.med WinDV. Eller använd en fristående DVD-inspelare och "rippa" den brända DVD-skivan i datorn om du vill redigera. Eller använd ett TV-kort i datorn och koppla videon till detta. Ibland kan man då behöva koppla ljudet via ljudingång på datorns ljudkort. 0 Citera
jnse Postad 14 december 2009 Postad 14 december 2009 Jag hade flera gamla VHS-filmer som vi hade spelat in när jag var liten. Jag testa nå billiga USB-prylar till datorn, som skulle klara av att spela in från ex VHS osv. Men det blev bara skitbild av alltihop. Så jag köpte en sånhär istället: Panasonic DMR-ES35VECK http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/dvd_-blu-ray-och-video/dvd-spelare/dvd-videokombinationer/Panasonic-DMR-ES35VECK%28116996,4295%29 Men den var det lätt att föra över från VHS direkt till DVD. Sen har jag rippat alla DVD-skivor till datorn, ifall jag vill redigera dom senare. (Har rippat till MPEG-format). Det blev skitbra bild, betydligt bättre än vad jag hade förväntat mig :-) Men ang ditt problem, har du valt att spela in ljudet från din EasyCap? Ibland så kan det ju vara inställt på att ta ljudet från mikrofon-ingången på datorn, eller nån annan ingång. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.