Jump to content

Final Cut och ProTools

perik78

Recommended Posts

Hej!

jag har använt Protools i flera år och nyligen börjat med filmredigering. Jag har precis i princip klippt klart min första film i Final Cut och tänkte börjar redigera ljudet i Protools men har stött på lite problem. Jag hade kallt räknat med att det skulle gå att göra så här:

1) klippa bilden i Final Cut,

2) importera allt i protools. hela sequencen.

3) redigera ljudet i Pro Tools med möjligheten att även se video.

4) flytta tillbaks allt till final cut och göra de sista efterbearbetningarna och kanske finjustera klippningen en aning.

fungerar det här på något sätt? hur då i sådana fall? har inte tittat så noga men verkar vara möjligt med Soundtrack Pro

hur gör jag annars det här bäst med Protools?

Per

Du kan inte öppna ditt FC projekt direkt i PT, du måste exportera ut ljudet.

Du måste exportera ut en omf från FC, sedan importera denna i PT. Du får med alla klipp så som det ser ut i ditt FC projekt. Men du måste ha digitranslator till PT för att kunna importera / exportera omfer. Detta kostar givetvis extra :/ En omväg kan vara att låna en studio eller kolla med någon som har digitranslator och ta in projektet där, spara som PT-session och öppna på ditt eget system. Nackdelen med omferna är att du max kan exportera 16 kanaler åt gången tror jag det är. Men för att vara på säkra sidan, kör max 8 kanaler. Oftast har man inte joxat med så mycket kanaler i klippningen så det är lugnt. För att minska risken för strul så gör en omf utan bilden, alltså bara ljudet. Ta med allt ljud och "compacta" ingenting, fulla handles!. Krånglar något kan du prova att testa köra med eller utan embed ljudfiler i omfen. Embed = allt ljud inne i omfen, alltså en stor omf-fil med allt i. Not embed = en liten omf som bara är själva klipplistan + en mapp med alla ljudfiler separat.

Du får med volymautomation och fadear i omfen, men det är ungefär allt. Oftast fimpar man allt sånt ändå när man börjar om i PT så det spelar inte så stor roll. Men kan vara bra att veta när man sitter i klippningen så man inte lägger ner för mycket finlir på det.

Tänk på att ha synkpip + synkruta (före och efter filmen) och även helst tidskod i bild så blir det lättare att synka med bilden. Eftersom du importerar denna separat.

När du är klar med mixen i protools så mixar du ner till 2 spår eller 5.1 beroende på vad du valt och importerar detta spår i FC. Glöm ej ta med synkpipen så du kan synka upp mot bilden igen.