peterfilm.se Postad 25 mars 2009 Postad 25 mars 2009 Tjena Jag använder mig ofta utav ett lossless codec "lagarith". Kanon vid convertering från m2t/mpeg2 filer. jag kör ett script för att batch deinterlace:a samt konvertera till lagarith (samtidigt i samma script). Har nu installerat xp / cs3 i bootcamp på min Macbook, och när jag kör scriptet skapas lagarith filerna. Fast de blir lite konstiga. Ibland uppstår det ränder och pixel fel. Har testat att installera om allt, samt ominstallation av xp (allt). Scriptet ser ut så här (verkar enbart vara nedersta raderna som defenierar vilket codec som mpeg2/m2t filerna skall konverteras till "LAGS" (förkortning på lagarith)) --- cls echo. echo. echo. echo ---- Now Processing "%1" --------- echo. echo. echo. for %%a in ("*.m2t") do dgindex -IF=[%%a] -FO=0 -IA=2 -OM=1 -OF=[%%~na] -EXIT echo. echo. echo. echo ---------------- Normalizing and Maximizing the Audio Level ----- for %%a in ("*.mpa") do delaycut -fixcrc silence -auto -out "%%~na.mp2" "%%a" for %%a in ("*.mp2") do ffmpeg -i "%%a" -vn -ac 2 -y "aud-%%~na.wav" for %%b in ("*.wav") do normalize -l 0 --peak -v "%%b" del *.mpa del *.mp2 del *.txt for %%a in ("*.d2v") do set fpath=%%~pa for %%a in ("*.d2v") do @echo setmemorymax(512) >"%%~na.avs" for %%a in ("*.d2v") do @echo loadplugin("%fpath%dgdecode.dll") >>"%%~na.avs" for %%a in ("*.d2v") do @echo load_stdcall_plugin("%fpath%yadif.dll") >>"%%~na.avs" for %%a in ("*.d2v") do @echo mpeg2source("%fpath%%%a") >>"%%~na.avs" for %%a in ("*.d2v") do @echo converttoyv12() >>"%%~na.avs" for %%a in ("*.d2v") do @echo yadif(mode=1,order=-1) >>"%%~na.avs" for %%a in ("*.d2v") do @echo bicubicResize(1280,720) >>"%%~na.avs" for %%a in ("*.d2v") do @echo converttorgb() >>"%%~na.avs" rem CFHD for %%a in ("*.avs") do avs2avi "%%a" "vid-%%~na.avi" -c LAGS :end --- Skulle jag kunna installera ett annat losslesscodec på datorn och ändra "LAGS" (eventuellt "-c LAGS" till det nya codecet?? (ser även att det står "rem CFHD" i övre raden. Måste man ha Cineform HD installerat) om man kan installera ett nytt codec, vilket rekommenderas (ca 1 GB / Minuten). och vad blir då den codecens motsvariget till "LAGS" i scriptet tror ni? Tacksam för all hjälp! Peter 0 Citera
peterfilm.se Postad 25 mars 2009 Författare Postad 25 mars 2009 Fan, det verkar som om jag har samma problem som denna kille: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=256468 nu är det även en del mpeg2 filer i PPro (CS3) i bootcamp (XP SP3, + alla updates) som krånglar. De spelas upp, men det "flickar" och kommer in röda ränder och annan skit. ... :( Testade att ta in ett lagarith clip i ppro och exportera som QT animation. Men när jag sedan spelar upp detta klipp i QT så uppstår samma flicker och ränder och skit. Är det drivrutinen som är problemet tror ni också. Alltså dessa processer jag gör i bootcamp, gör jag ju på min vanliga stationära PC och det går som på räls. Det börjar bli riktigt akut också. Drar till Maui på Söndag för ett filmuppdrag och jag måste redigera under resan..... Om någon vet vad som skall göras uppskattar jag gärna en "steg för steg" a la viktväktarna/aftonbladet. TACK Peter 0 Citera
peterfilm.se Postad 25 mars 2009 Författare Postad 25 mars 2009 haha. vilken natt. 08.05 är problemet löst. installerat ny drivrutin (efter 3 ominstallationer av xp) för grafikkortet i macen. forceware x .. uppvaktning undanbedes ;) 0 Citera
ronnylov Postad 26 mars 2009 Postad 26 mars 2009 Imponerande script du har tycker jag. Så du kör en bat-fil för att generera avisynth-script för omvandling till 720P som du sedan kör med avs2avi och ut kommer lossless avi-filer. Jag har kört en del avisynthscript men bat-filer är jag inget vidare på. Kan tänka mig det flyter bättre att redigera nedskalade lossless avi-filer än att importera m2t filerna direkt i redigeringsprogrammet. Ja, man bör kunna ändra codec genom att ändra LAGS till vad det nu blir som motsvarar nya codecen, förutsatt att det är en typ av codec som funkar med avs2avi (video for windows codec tror jag det ska vara). Jag ser att du konverterar till RGB i ditt script. Är det för att ditt videoredigeringsprogram inte stödjer YV12? Annars blir filerna betydligt mindre om du väljer YV12 i codecinställningarna och skickar YV12 till codecen. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.