Tåm1604319657 Postad 10 mars 2009 Postad 10 mars 2009 Hej, jag är lite ny på området men lär mig snabbt. jag hade tänkt o ta ett kliv längre än min hobby verksamhet och då behöver jag bra utrustning som helst inte överskrider 15 tusen. I grunden nu tänker jag köra på en Canon hv-30 med Panasonic VW-LW4307 ME vidvinkelskonverter med ett canon xh a1 motljusskydd (tror jag det var) och en Canon dm-50 mic, har ni några invändningar tipsa gärna om något bättre men håll det gärna runt 15 tusen klassen. det enda jag tvekar på är Canon dm-50 micen, funderade på en röde mic först men läste att den gärna tog upp "zoom ljudet" från kameran, och dm-50 drog ström direkt från kameran via den "avancerade skon" vilket jag ser som fördel så man inte gör misstaget att spela in utan ljud pga slut på batteri, men som sagt jag vet verkligen inte mycket om båda micarna och jag vill gärna veta vilken som lämpar sig bäst. min film aktivitet kommer vara allt till egen flum, hobby seriösa filmer, utomhus inomhus, stora hallar, intervjuer, ALLT. Mvh // Tåm 0 Citera
AbbeLabbe92 Postad 10 mars 2009 Postad 10 mars 2009 för det första... Som om inte DM-50 tar in zoom ljud då eller!!! Vad du än köper, KÖP INTE EN DM-50!!!!!!!!!!!!!!! Problem med DM-50: Den kan bara sitta på kameran. Du kan alltså inte ta loss den för att komma närmre ljudkällan. Det är ett STORT PLUS om man har möjlighet till en flexibel Mic i alla typer av filmning. DM-50 är INTE flexibel. Den drar ström från kameran... kortare batteritid De filmer jag sett med DM-50 har inte varit med ljud i höjdarklass! Fördelar med RÖDE: Grymmt FLEXIBEL. Du kan köpa till en vanlig förlägningssladd med 3,5mm kontakt och t.ex bygga ihop en egen micboom för att komma nära ljudkälla och få grymmt ljud. Lång batteritid. Om du alltid har med dig ett extra batteri finns det inte en chans att du spelar in utan att lysdioden lyser. PS. använd hörlurar när du filmar, då hör du om du spelar in ljud. Väldigt bra ljud. Ljudet är grymmt i röde videomic. Asså man får inget bättre för 1000kr Problem med Röde: Kan ibland ta upp dova smällar om man har den fäst på kameran och gör hastiga rörelser. Den ger inget kanon ljud om du inte har den riktad mot ljudkällan. Asså, stå inte bakom och prata. Detta är väl inget problem precis, den är ju riktad mono så det ska vara så. Jag kör själv på en HV20 och röde videomic och är mer en nöjd. Här är en liten test film jag och min kompis gjorde när våran GS var färdigsydd och micboomen var klar. GS= från ikea... Ditte tyget Micboom= teleskopskaft från biltema. Fler frågor??? Abbe ps. Snälla köp INTE DM-50, du kommer ångra dig. Sök på youtube om de båda micarna 0 Citera
Tåm1604319657 Postad 11 mars 2009 Författare Postad 11 mars 2009 jag kom tänka på det med lite faktist, angående flexibiliteten på en dm-50... men en röde mic, hur pass riktad är den? gåre ställa in från shotgun till stereo? för ibland kanske jag vill få upp ljud från flera håll samtidigt. micboom har jag en.. typ iaf, det är en ombyggd sångstativ grejj. och priset på en GS kan väll inte vara så dyrt? Tåm 0 Citera
AbbeLabbe92 Postad 12 mars 2009 Postad 12 mars 2009 Röde är ganska riktad... det är klart, du får ju med ljud runt omkring men inte lika bra som om du står framför. Det går inte att ställa in olika "mode" på den. Den är inbart mono-riktad Våran GS gick på runt 400kr. Ditte tyget på ikea. 25kr/metern Abbe 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.