Theatre Postad 8 februari 2009 Postad 8 februari 2009 Hej! Jag har köpt en Easycap Video Capture för jag tänkte lägga in VHS filmer i datorn. Men jag får ingen bra kvalité på filmerna. Dom blir sämre än originalet. Använder Ulead Video Studio SE DVD för att "capture video". Jag är helt nybörjare så vet egentligen inte vad man ska ha för inställning osv. Väljer DVD kvalité men det blir inget vidare... Vad ska man tänka på osv... ? Tacksam för svar! Mvh Jim 0 Citera
Pehrbau Postad 8 februari 2009 Postad 8 februari 2009 VHS är ett gammalt format vars bildkvalitet är långt under vad DV formatet tillåter. Det borde däremot inte ge ett resultat som är märkbart sämre än originalet. I den länken du angivit står det stöd för PAL 576*720, vilket du skall välja. Om du har valt NTSC så blir det katastrof! En annan sak som har betydelse är att din hårddisk måste klara video, vilket de flesta moderna diskar gör. Det är en klar fördel om du har två fysiskt separata diskar där du lägger de inspelade videodata på den disk som du inte har Windows på. Dessutom kan en fragmenterad disk ge upphov till hack vid uppspelning i datorn. 0 Citera
Theatre Postad 8 februari 2009 Författare Postad 8 februari 2009 Jag har surfat runt lite och läst en del.. Jag antar att det är hårdvaran som inte är tillräcklig för att kunna få bildkvalitén som originalet.. 0 Citera
Pehrbau Postad 9 februari 2009 Postad 9 februari 2009 Om din dator inte räcker till så yttrar det sig genom att uppspelning hackar och att det går mycket "trögt" att redigera. Däremot skall det inte påverka bildkvaliteten (upplösning/skärpa). För att bildkvaliteten skall påverkas så måste bilden genomgå avkodning och sedan - efter bildpåverkan i redigeringen - åter komprimeras till DV-format. Om detta sker flera gånger kommer kvaliteten att försämras för var gång. Det enda ställe som bilden påverkas om man inte använder några filter eller liknande på själva bilden är i övergångar mellan två klipp. Det förutsätter då att du t ex använt "dissolve". Raka klipp påverkar inte bildens kvalitet. När du tittar på monitorn vid redigeringen så är den bilden avkodad för att du skall kunna redigera. När klippningen är klar och du sparar den färdiga filmen kommer dina redigeringsinstruktioner i projektet att hämta orginaldata från källmaterialet vid exakt de tidpunkter som du har sagt till om. Kvaliteten blir då oförändrad. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.