Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag är i behov av att kunna filma en datorskärm med en videokamera. Vet redan att jag kan "filma" vad som görs på skrivbordet med diverse program, men i detta fall kan jag ej göra det och behöver då en videokamera.

Vad jag då tror, här får ni rätta mig om jag har fel, så är de bra om jag har en videokamera som kan spela in i så hög hertz som möjligt, eftersom de då uppfattas som en flimrig skärm när jag filmar den. Är alltså i behov av att man ska kunna se vad som görs på skärmen.

Så min fråga är vart jag kan hitta en bra och billig videokamera som klarar mitt krav?

Trevlig natt!

Postad

Resultatet skiljer sig om du har en äldre sk CRT-skärm jämfört med om du använder en platt TFT-skärm.

En CRT-skärm uppdaterar bilden kontinuerligt genom att linje för linje byggs upp för varje "frame" = halv bildruta. Det sker det antal gånger per sekund, som du har valt i grafikkortets programvara. Eftersom skärmens bildpunkter inte har tillräcklig lång efterlysning så hinner den "nästan" slockna innan nästa linjesvep kommer. Resultatet blir att du får en blinkande skärm, som ögat inte hinner uppfatta men som kameran registrerar. Lösningen här ligger att försöka synkronisera skärmens uppdateringshastighet med kamerans hastighet. Försök hitta en skärminställning som ger en stillastående bild när du filmar den. Kamerans hastighet kan du inte ändra men du kan variera "bländaren", som motsvaras av den korta tid som kameran är ljuskänslig.

För den platta skärmen är läget betydligt bättre eftersom bilden troligen står kvar eftersom varje punkt är kopplad till ett register, som håller data till nästa värde kommer. Det kan komma vissa effekter just när registret byter data men det får du leva med. Även här kan du ju prova uppdateringen av skärmen om det behövs.

Postad

När jag filmade mot en CRT-skärm med DV kamera (Canon) fick jag flimmerfri bild när jag

ställde in slutaren på 1/50. Glöm dock inte att vitbalansera, så att färgerna blir korrekta..

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...