Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Grubblar över kamerainköpet. HV30 är favorit men...

Hittade nu att det finns hd-kameror med minnet som komprimerar

i MPEG2 vilket hv30 gör åxa(rätta mig om jag missuppfattat).

1.Betyder det att dem kommer att ge samma möjlighet att redigera

vad jag är beroende av.

2. Tankar man video från hv30 till dator i hd eller komprimerad i mpeg2

om man använder cs3? Beror det på kabeln/kontakt?

3. Är progressiv skanning/"slutare" så nödvändigt som det ibland påstås?

4.Hur mycket sämre blir video komrimerad iavchd än mpeg2?

Tack på förhand!

Postad

Får väl försöka med något eftersom ingen kunnig svarat.

1. Det går bra men kräver mycket av din dator med hårt komprimerat källmaterial.

2. Data kopieras bara till datorn. DV i DV-format och HDV i HDV-format.

3. En bedömningsfråga. Själv tycker jag inte det.

4. Rätt behandlad kan du inte se någon skillnad utom möjligen vid t ex snabb panorering.

Postad

1. Det går bra men kräver mycket av din dator med hårt komprimerat källmaterial.

2. Data kopieras bara till datorn. DV i DV-format och HDV i HDV-format.

3. En bedömningsfråga. Själv tycker jag inte det.

4. Rätt behandlad kan du inte se någon skillnad utom möjligen vid t ex snabb panorering.

Men:

1. Menar du att mpeg2 från hv30 inte samma som från stick-minnet, eller menar du att lika kraftfull dator som för video från hv30?

Postad

Jag vet inte vad som gäller för HV30 men jag gissar att du kan spara stillbilder på stickminnet.

Videon hamnar på tape i det format som hör till antingen DV eller HDV beroende på din inställning av kameran. Stickminnet är nog inte så stort jämfört med tapen som rymmer ca 13GB eller en timme. Speciell HDV-tape rymmer 63 minuter, har bättre och jämnare kvalitet och kostar mer. För DV använder du vanlig tape som kostar 25-30 kr.

DV-läget ger en dataström där varje bild är komprimerad för sig och kräver inte så mycket av datorn vid redigering.

HDV-läget ger en specialvariant av MPEG2-kodning, som komprimerar vissa bilder helt(referensbilder). Mellan referensbilderna, som ligger med fasta avstånd, överförs information om vad som har förändrats i mellanliggande bilder var för sig jämfört med referensbilderna på var sida. Detta kräver väldigt mycket mer av datorn för att den skall hinna packa upp kodningen och beräkna alla bilder mellan var referensbild. Du behöver ju varje bild för att kunna klippa var som helst i ett klipp vid redigeringen.

Postad

Jag kanske ställer fel frågor. Försöker en gång till.

Nu finns det konsument HD-kameror från Sony och Panasonic bl.a

där man uppger i tekniska spec. att kamera sparar video på stick-minne

antigen AVCHD elle MPEG2 dem skriver nämligen så:AVCHD/MPEG2.

Är det att lita på? Kan man tro att det går att manuellt ställa in vilken komprimering

det blir och då menar jag just video.

Sist men inte minst Kan MPEG2 skilja sig mellan HDV och kort-kamera?

Tack!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...