Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

För 2 dagar sedan satt jag och tankade in ett par timmars material till datorn.

När den dagen tog slut så stängde jag av datorn som vanligt och fick inga felmeddelanden.

Dagen efter när jag ska fortsätta tanka in så får jag varken upp någon tidskod eller bild från bandspelaren.

Jag kan dock styra bandspelaren som vanligt (start, stopp, spola osv) via datorn's program.

Om jag kopplar in en kamera (Canon XM-2) så får jag bild och tidskod men har ej möjligheten att styra kameran då programmet hänger sig.

Har sökt på forumet och hittat 1 tråd som är liknande med det problem jag har:

http://videomaker.com/community/forums/topic/capture-problem-no-timecode-no-image-dvcam

Han har exakt samma problem som mig, skillnaden är att han kör Adobe medan jag kör Edius

Tyvärr har han inte skrivit något svar i sin tråd eller lösning.

Jag har kört rengörningsband i bandspelaren utan resultat, dragit ut strömmen, reset'at.

Använder mig utav en Sony DVCAM DSR-11 för intankningen och den är kopplad via ett Edius DVX-1 och tankas in med hjälp av Edius Pro 4.6

Vet inte hur jag gör rent bandspelaren mer än med ett rengörningsband.

Postad

Om du tittar på Edius forumet så hittar du fler som har problem med just Canon kameror vid capture. Är det inte det vanliga problemet med själva anslutningen? Dvs prova med att ansluta firewire kabeln efter att Edius snurrar. Jag använder alltid en OHCI port och det brukar sällan trassla även om det hänger på en disk på samma ledning. Men det kan hända att man får testa en del. Verkar bero på vädret eller möjligen humöret!

Postad

Hmm, våran bandspelare är av Sony, en Sony DVCAM DSR-11, och är den som vanligt vis har använts för att tanka in, nu bara för att den lade av så testade jag att koppla in en av våra kameror varav det inte heller fungerade, men våra kameror skall ändå inte användas i det syftet.

Så att det är Canon stämmer inte, då vi använder Sony som nämnts ovan.

Postad

Jag använder också en Sony men en mindre - GV-HD700. Det är samma sak med den att jag ibland måste försöka ett par gånger med anslutningen för att få den att kännas igen av datorn/programmet. Men sedan går den utan anmärkning.

Postad

Men tappar du kontakten helt med bandspelaren då?

För jag har nämligen "full" kontakt med bandspelaren.

Jag kan styra bandspelaren fullt ut, men får ingen tidskod eller bild från den.

Har inte testat men kan tänka mig att det fungerar perfekt att captura ett helt band då det inte behövs någon tidskod till det.

Postad

Ja, då tappar jag helt kontakten. När det fungerar - som det vanligen gör - är överföringen perfekt på DV och HDV.

Det enda jag ibland har gjort är att koppla spelaren till och från för att datorn skall hitta den. Använder inte något extra kort numer - hade Storm förr - utan allt går via en vanlig OHCI-port.

Postad

hmm, har aldrig använt en ohci port och har inte en blekaste vad det är eller hur det ser ut..

Satt och kollade igenom Edius Forumet igår och hittade ingen tråd om mitt problem, skall testa att ringa leverantören Scandinavian Photo nu för att se om de har någon lösning.

Edit:

Har nu testat en ny firewire kabel utan resultat, testade även att koppla bandspelaren till min egna dator och fick samma resultat där.

Misstänker att den skulle behöva en rengöring, så ska försöka hitta hur man rengör den, någon som har något tips?

Postad

Efter att ha pratat med Scandinavian Photo och läst vidare om DSR-11 så såg jag att många hade problem med rengörning av denna spelare.

Så jag valde att köra ett helt rengörningsband i den och nu har jag bild & tidskod.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...