Jump to content

Överföra till band?


Torsdag

Recommended Posts

Hej..

 

Om man ska lägga in sitt färdiga matrial på band (efter att man först filmat, lagt in på datorn och redigerat) spelar det någon roll vilka inställningar man använt sig av när man redigera, som upplösning, pal eller nvtc(?), frames per sec.. o.s.v.

 

Vad bör man använda för inställningar om man ska exportera sitt matrial till band efter man redigerat? (använder hv30, filmar i hdv.)

Link to comment
Share on other sites

När du har redigerat färdigt din film så att svart/vit nivåer ligger inom gränserna, kollat att färger ligger inom tillåtna värden för PAL (resp NTSC om du använder det) och kollat att allt är precis så som du vill ha den färdiga filmen så är det dags att spara den i färdigt skick. Dels kan du spara den på disken med programmets inbyggda version av AVI - i regel Microsoft DV - eller så väljer du att spara den på separat medium t ex ett likadant band som källmaterialet ligger på. Den sparas då med samma format som på disk.

 

Om du använder din kamera som bandspelare så sätter du in en tom kassett i den och ansluter den till datorn precis som vid inläsningen. I ditt redigeringsprogram finns troligen ett val under export som säger "spara till band" eller "print to tape". Förmodligen kan du styra kameran från ditt program och då är det bara att spara till tape. Om det strular - som det ofta gör - så måste du läsa manualen till kameran och till programmet och prova dig fram. Det kan handla om att starta kameran först eller datorprogrammet först eller t ex att ansluta kameran innan eller efter att den startats.

 

Glöm inte att spara din film minst 10 - 15 sekunder in på bandet från bandets början. Det är kanske enklast gjort genom att lägga lika lång tid svart ruta framför hela filmen.

Link to comment
Share on other sites

Okej tack för svar, hur gör/ser man så att de svart/vita nivåerna ligger inom gränserna och hur ser man att färgerna ligger inom tillåtna värden för pal (el. ntsc)? Jag använder mig utan av cs4 premiere.

 

Och sen undrar jag vad man ska välja pal eller ntsc? Ntsc är väl det bättre(?) och stöder inte de flesta tv,apparater o.s.v. ntsc numera?

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du använder Premiere CS4 har du tillgång till det mesta.

 

Det finns ett vectorscope, som visar hur färgerna ligger i ett cirkulärt vektordiagram. Där representeras färgerna av streck (vektorer) åt olika håll och längden av dessa visar hur mycket färg det finns i färgsignalen. Nivåerna skall ligga mellan 15 och 235. Ett enkelt sätt att kolla var gränserna ligger är att lägga in en testbild. Testbilden kan säkert programmet generera själv och när den läggs in på tidslinan och du tittar i vectordiagrammet så hittar du en maxipunkt för var färg. Utanför dessa punkter får ingen färg gå.

 

Nivåinställningen hittar du i ett waveform diagram, som också ingår i Premiere Pro. Kanske har det ett annat namn men bilden ser ut som den göra i ett vanligt oscilloskop där tidsaxeln utgörs av längden på bilden i horisontal ledd. I vertikal ledd är axeln graderad från -20 till +120 (s k IRE enheter). Signalern får aldrig ligga under 0 IRE eller över 100 IRE för PAL och i NTSC tror jag det är mellan +15 och +100.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...