Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag undrar om det är någon här på forumet som är bra på elektronik?

Min externa kameramonitor har bnc-ingångar för hd component, vilken är den bästa tillgängliga signalen från min XH-A1.

Jag har en monitorkabel (hd component) som har rca i ändarna och som jag idag kopplar till monitorn via tre små rca>bnc adaptrar (röd, grön, blå).

Detta arrangemang blir lite otympligt så jag har köpt en extra monitorkabel där jag har klippt av rca-pluggarna och försökt sätta dit bnc istället, för att slippa de där adaptrarna. Jag har letat runt på internet efter instruktioner men inte fått anslutningen att fungera. Jag vet att det går att göra, men jag är ovan vid lödning etc och har dålig utrustning.

Är det någon här på forumet som har koll på detta och skulle kunna hjälpa mig mot betalning?

/Lars

Postad

En BNC kontakt har två poler. Den ena är mittstiftet och den andra är själva skärmen på kabeln. Frilägg innerledaren i kabeln och löd fast den på det lilla mittstiftet som ofta kan plockas ut. Sedan måste skärmen - metallnätet- antingen lödas eller klämmas fast mot själva kontakten. I regel sker det i samband med att kontakten skruvas ihop eller ibland klämsihop med ett säskilt verktyg. Det är mycket lätt att någon av de tunna trådarna i skärmen råkar komma i kontakt med mittstiftet som då "kortsluts". Det förstör vanligen inte något men signalen kommer inte fram. Det finns olika sorters BNC-kontakter dels för lödning och dels för pressning.

Postad

Hej Pehrbau

Tack för info!

Den ursprungliga kopplingen är rca. Jag läste någonstans att det bara är den lilla innerledaren som bär någon signal. Stämmer det?

I så fall är det väl bara den som man behöver löda fast? Och se till att inte skärmen kommer i kontakt med den?

/Lars

Postad

Det är fel!

För att du skall ta emot en signal måste den kunna refereras till något (återledaren) och i detta fall är det omgivande ledande skärm.

Ett problem i t ex ljudsammanhang är att en kabel med en ledare och skärm är betydligt mer utsatt för störningar av olika slag jämfört med t ex en kabel avsedd för XLR kontakt. I det fallet använder man en kabel med två ledare och skärm där signalen ansluts differentiellt d v s mellan de två innerledarna.

Om kabeln i det första fallet utsätts för ett elektromagnetiskt fält så kommer det att induceras en ström i skärm och innerledare som kommer att påverka den nyttiga signalen och ge störningar.

I det andra fallet kommer det också att induceras strömmar men eftersom de två innerledarna känner av skillnaden mellan de två innerledarna så kommer de inducerande strömmarna i båda ledarna att ha samma riktning men den nyttiga signalen går i var sin riktning i de två ledarna. Eftersom man bara känner av skillnaden så balanceras de två till fas lika störande strömmarna bort.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...