tuco Postad 16 juli 2008 Postad 16 juli 2008 Har lite matrial vi filmat på RED kameran och tänkte prova leka lite i FCP med det. Kan importera QT ref filerna men finns det nåt sätt att inte behöva rendera filerna för att se på det när man klippt? När jag lägger ner något på timelinen så vill den rendera det. 0 Citera
neolit Postad 18 juli 2008 Postad 18 juli 2008 Tyvärr så tror jag inte att du kommer undan utan att rendera det först. Det är vad jag läste för ett tag sedan i alla fall. Kan inte du berätta lite mer hur det är att jobba med en RED kamera? Jag är väldigt nyfiken. Måste man inte ha typ minst 5-6 gib ram för att datorn ska klara RED-formatet eller? 0 Citera
tuco Postad 18 juli 2008 Författare Postad 18 juli 2008 Nu har jag inte hunnit pilla vdare med det men kan utan problem spela upp ref filerna i Quicktime. Har iofs 10gb ram i datorn men kollegan som har typ 2-3 kan också spela upp det. Ville egentligen bara "känna " lite på matrialet i Final Cut men det kommer klippas på en Avid. Tyckte annars det var smidgt att skjuta på Red kontra HDcam som resten av filmen är filmat på. Skönt att slippa Pro35 adaptern och spara lite bländarsteg. Trevligt med slowmotion. Snabb playback och diverse info man får. Fast intressanta ska ju bli i post prod nu. Hur smidigt eller anti-smidigt det nu blir. 0 Citera
Karinska Postad 3 augusti 2008 Postad 3 augusti 2008 Hej Jag är också nyfiken på RED-kameran. Hur funkar den? Är den smidig att använda? Hur funkar råformatet? Behöver man ett speciellt program för det eller fixar man till bilden direkt i fcp/ avid...? Jag har hört nåt rykte om att det ska komma en billigare snikvariant, vet ni något om detta? /Karin 0 Citera
tuco Postad 9 augusti 2008 Författare Postad 9 augusti 2008 Får tyvärr erkänna att jag inte är så insatt i RED. Vi använde den bara till några scener i vår film. Spontant verkade den enkel att filma med men vi hade iofs två väldigt insatta personer med - vi hade den dessutom enbart på steadicam. Sen var det väl inte helt enkelt i klippningen med konverteringar & dylikt. Fast det lär ju bli bättre har man hört. Men kolla runt på deras forum så kan du säkert hitta svar på dina frågor: http://www.reduser.net/forum/index.php 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.