Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan. det är så att jag har fått en ide om att bygga vidare på en film som redan finns. i detta fall hade jag tänkt bygga vidare på cloverfield. om detta är tillåtet. och just det som är min fråga [F]. är det tillåtet att bygga vidare på en film? först hade jag tänkt bara ha filmen som skolprojekt. men om det bli väldigt bra... så kanske jag skickar in den till tävlingar osv. men det återstår att se.

jag har redan börjat tänka på manus osv. så hoppas att det blir klart under sommaren.

tips på filmkamra kan vara bra...

Och eftersom jag lever i uppsala. så får jag bygga upp new yorks gator i t.ex. 3d max. har redan börjat lära mig lite om 3d max, och väntar på min cd läsare så jag kan installera programet igen.

Frågor:

1. Tillåtet att bygga vidare på en film?

2. Bra film kammra för runt 5000 kr?

3. Är det värt att filma med HD?

4. Bra 3d max tutorials på bygga en stad?

// Jonathan - Ha en trevlig sommar ;)

PS: skriv gjärna tips på vad man ska tänka på när man filmar en egen 2 av en film, eller vad man nu ska kalla det. vet att många här i forumet har väldigt stor bakgrund med film att göra här.

Postad

1. Man får göra vilka filmer man vill, men det kan bli upphovsrättsproblem om du vill visa filmen, och det vill du ju antagligen. Vissa filmbolag är okej med att man gör fan-versioner av filmer, men det generella svaret är att man inte får göra det utan tillstånd.

2. Du menar videokamera, inte filmkamera. Jag vet inte vad som är bra i den prisklassen. Någon annan kanske vet.

3. Tveksamt. Marknaden för amatörfilm är oftast nätet, och där är HD inte särskilt moget. Och jag har inte sett några filmfestivaler som tar emot något HD-format, utan där är det ofta DV eller DVD som gäller. Däremot kan det vara vettigt att köpa en HD-kamera om man ändå ska köpa en ny kamera, för inom några år så kanske HD har blivit ett krav.

4. Att skapa hus, gator och sånt måste vara något av det enklare man kan göra i ett 3D-program (eftersom det är kantiga orörliga föremål). Om du sätter dig in i grunderna i Max så borde du greja det.

Om du vill googla så sök på "fan sequel" så borde du kunna hitta litegrann.

Postad
1. Man får göra vilka filmer man vill, men det kan bli upphovsrättsproblem om du vill visa filmen, och det vill du ju antagligen. Vissa filmbolag är okej med att man gör fan-versioner av filmer, men det generella svaret är att man inte får göra det utan tillstånd.

2. Du menar videokamera, inte filmkamera. Jag vet inte vad som är bra i den prisklassen. Någon annan kanske vet.

3. Tveksamt. Marknaden för amatörfilm är oftast nätet, och där är HD inte särskilt moget. Och jag har inte sett några filmfestivaler som tar emot något HD-format, utan där är det ofta DV eller DVD som gäller. Däremot kan det vara vettigt att köpa en HD-kamera om man ändå ska köpa en ny kamera, för inom några år så kanske HD har blivit ett krav.

4. Att skapa hus, gator och sånt måste vara något av det enklare man kan göra i ett 3D-program (eftersom det är kantiga orörliga föremål). Om du sätter dig in i grunderna i Max så borde du greja det.

Om du vill googla så sök på "fan sequel" så borde du kunna hitta litegrann.

tack!! ska skicka ett mail till skapparna av filmen.

hum, då kanske det får bli en HD kamra. om någon har några tips så skrev gärna. ^^

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...