Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag undrar bara om de ska komma vågräta linjer på filmerna när jag överför dem från min minidv kamera till datorn? Om int, vad ska man jö för att undvika dem?

Postad

Ja det ska det göra. Det är interlacingen som du ser när du spelar video från videokameran i datorn. Detta är helt normalt och beror på att en TV-apparat (åtminstone de äldre som hade bildrörsteknik) ritar upp varannan horisontell linje på bilden vid varje 1/50 sekund men på datorskärmen visas alla linjer varje 1/25 sekund. Om du då har horisontell rörelse i bilden kommer det på datorskärmen att se randigt ut eftersom varannan linje härstammar från två olika tidsögonblick.

Så du behöver egentligen inte undvika dessa utan redigera i interlaced format och sedan när du spelar upp resultatet på en TV-apparat så kommer det att se normalt ut eftersom detta är det format TV-apparaten förväntar sig.

Vill du redigera det för visning i dator då kan du ta bort ränderna genom ett deinterlace-filter i videoredigeringsprogrammet.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...