Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej jag håller på att skriva en uppsats i ämnet HD eller DV. Och jag vill ha hjälp med lite almänna åsikter om vad som upplevs bättre med HD eller DV i olika sammanhang?

Vad är den egentligen skillnaden? Vad är snyggast? Behöver TV vara snyggare/bättre skarpare större än vad det är nu? Behöver all TV vara bättre? Vad är fördelarna med HD?

Skall man som egen företagare utveckla till HD är det värt det?

Hjälp mig med synpunkter. För att jag skall få en uppfattning om vad den allmänna stämningen när det gäller HD är? En misstanke jag har är att de flesta hyllar HD och vill ha det för att de tror att det är så bra. Eftersom det är det nya.

Postad

Det är en stor fråga med många synpunkter. Det finns också mängder av tester gjorda i bl a tidningar.

Jag nöjer mig med att kommentera dina två sista meningar i inlägget.

1) Det är säkert så att många vill ha HD eftersom det är den kommande tekniken och kanske också så småningom kommer att sändas i marknätet.

2) Eftersom bilden har en betydligt större upplösning och större omfång i färgrymden så blir bilden väsentligt bättre. Men man bör nog ha en ganska stor TV för att verkligen uppleva detta - 40" och uppåt. Om du t ex tittar på "Allsång på Skansen" eller en fotbollsmatch så kan du med HD inte bara se att det är en massa folk i publiken du kan också se deras ansikten.

Ett annat exempel som också visas av SVT-HD sändningen via satellit är att du i en bild av folk som är i en park också kan se de enskilda bladen på träden till skillnad mot en grön suddig massa med dagens TV.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...