Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Snubblade in på en panavision-sida när jag försökte få igång fxguides 5e nummer av RED-Centre... den har jag inte fått igång än (för jag hittar ingen länk till själva ljudfilen)... men på panavisions hemsida finns en riktigt lång föreläsning om MFT's, Singel-chip-kameror, 3-chip-kameror, kamerastruktur, linsens åverkan, och gud vet allt förbannat... Men intressant är det iallafall... iallafall för mig som har lite rester av datanörderi för att överhuvudtaget finna alla dessa kurvor och mätningar intressanta.

http://media.panavision.com/ScreeningRoom/Screening_Room/Demystifying_Part1.html

Alla de stora spelarna nämns, Canon, Panasonic, Red, SI, etc etc och problem med deras marknadsföring presenteras och allt sånt där för alla er som hellre bedömmer en kamera på testbänken än i fältet. Det blir nämligen ofta lite väl akademiskt och över hälften av alla nedsättningar som en bild kan få när den tas, och framför allt visas, är till den grad att vanligt kreti och pleti får svårt att se skillnad på de olika bilderna väl i fält.

Kan också vara intressant för den nybörjare som undrat var alla pengarna går till om man köper en Sony F23 framför en HV20... Båda ger 1920x1080 i teverutan men den en av dom är svindyr av en anledning.

Har den fått mig att ändra min uppfattning? egentligen inte, jag kommer hålla kvar min HV20 och uppgradera till Scarlet eller liknande när den kommer ut. Det är lite som med mig och växling... Jag kanske inte är bättre på att växla än en modern automatväxel, men jag vet iallafall varför jag växlar. Och jag har inte råd med en modern automat iallafall;)

Och jag känner ju mig smartare när jag kan prata med kamerabyggarfolk och förstå iallafall hälften av vad som sägs:)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...