Ashlor Postad 10 maj 2008 Postad 10 maj 2008 Tjena! nu till sommarlovet var det då dags att sätta igång sitt projektarbete som sedan ska presenteras i början av 2009. Jag går andra året på gymnasiet och har valt att göra film som projektarbete. Först och främst tänkte jag höra mer er om det möjligtvis finns någon som vet ifall det går att göra någon film på en person, och vad det så fall skulle kunna vara. Är helt tom på ideér även fast jag inte annars brukar vara det. Sedan så tänkte jag fråga vilka program man sedan borde använda till redigeringen? Har innan använt Moviemaker och jag vet att det är oehört begränsat, skulle önska få tips på några program som kan ge bra resultat för bild, ljud och effekter. Och som även är möjligt att lära sig på ca. 4 månader. Har Adobe premiere pro och Adbobe After Effects men är det möjligt att lära sig dessa program på så kort tid? Tack på förhand! 0 Citera
barnholdt Postad 10 maj 2008 Postad 10 maj 2008 Om du kommer kunna lära eller snappa upp de delar du behöver i PP för att göra film vet jag inte. Vad jag där emot vet är att det program du använder inte kommer göra filmen för dig. Har du tid i massor för ditt projekt och film är ett intresse som börjar väckas till liv. Kör på PP, annars fortsätt med Moviemaker. Det är inte programmet du väljer som kommer göra resultatet för dig i slut änden. Lycka till... 0 Citera
jmalmsten Postad 11 maj 2008 Postad 11 maj 2008 Tänk också på att hundratusentals filmer har gjorts medelst så kallad "moviola" och "steenbeck"... en annordning som kan ta 35mm filmrullar och klippa och klistra (bokstavligen talat) filmremsorna med raka klipp... ENDAST!... Fasst på den tiden så kom det ju bara skräpfilmer som Citizen Kane, Gudfadern, Första Starwars-utgåvorna, 2001... Och bakåtsrävande jävlar som Spielberg och Tarantino har envist och öppet hållit kvar gammla "shot on film edited on film"-traditionen... Nä skämt åsido... det finns ju finesser i Premiere, Avid och FCP som kan vara roliga att ha... men ha då också i åtanke att ovan nämnda Steenbeck och Moviola är väldigt begränsade dom också. Jag själv är Adobe-människa och har använt Premiere, AE och Photoshop sedan gymnasiet (5-6 år sedan och då låg dom på version 4-5 ungefär)... så för mig är det kanske lätt hänt att säga att Premiere är lätt att lära sig. Jag lärde mig FCP på en halvtimme, men det var mest pga att den var så lik Premiere. Är du helt själv? Helt utan vänner och bekanta? ja, då finns ju alltid alternativet Animation... Annars kanske dockfilm eller liknande... Annars så kanske du måste fila på de sociala förmågorna och få tag i folk som kanske vill vara skådisar även om dom inte vill hänga med och festa med dig (min erfarenhet säger att de flesta vill vara med på film oavsett bakgrund;)). Är du PC-människa och redan införskaffat Premiere och AE? kör hårt på det! lägg nu undan dom (eftersom dom tillhör kategorin efterarbete) och gå ut och lär dig om ljussättning, ljudupptagning, exponering, slutartider, bildhastigheter, regi etc... för det är det som kommer att synas och höras i filmen. Det är det som kommer att betygsättas i åskådarens ögon och öron... Vilket program du använde kommer bara andra filmskapare fråga, och knappt ens dom. Innan jag ryckte in i Högskola/universitet så lärde jag mig ofantligt mycket genom vad vi kallade "övernatten-filmningar", Det började med att några kompisar kom över till mig och ville att vi skulle göra film, så vi stack ut och filmade under dagen. Jag redigerade på natten och när dom kom tillbaka nästa dag visade jag upp resultatet och vi satt alla och skrattade. Sedan bar det iväg ut igen och filma nästa grej. Inget förarbete, bara korta improvisationer, Den killen möter den killen också börjar dom slåss ungefär, en variant var två bröder poserar framför kameran och börjar slåss och jaga varandra. I början var det små svartvita jakt-stum-filmer och på slutet blev det rese-skildringar i färg och med ljud presenterade av (nasse-rasse-)Lasse. Denna tradition hoppas jag att jag ska kunna fortsätta med när jag flyttar tillbaka ner till fädernelandet Jamtland i sommar. Det jag menar är att om du känner dig osäker på om du klarar av att använda Premiere fullgott (ingen kan allt... inte ens proffsen är fullärda) så kan du öva dig med sånna där pytteprojekt innan du ger dig i kast med stora sommarprojektet. Om inte annat så lär du dig att tänka on-the-fly om saker som kameravinklar etc och du vet exakt hur du vill klippa efteråt. Och därefter lär du dig att klippa snabbt och effektivt så att du får tid över till annat... som förbättringar och liknande, så att du hinner ha ihjäl några darlings innan deadline istället för att slita i håret för att ens hinna med en första klippning innan redovisning... Och för guds skull, lär dig den ologiska sanningen att "om du vill att det ska se bra ut så skall du ha bra ljud!". Och en annan sanning är att "Det som skiljer en mästare från en amatör är vad mästaren väljer att INTE göra, inte vad han gör"... och en annan klassiker "Skit in = skit ut"... och "Bajs målat i guld är fortfarande bajs". Ut och filma med dig nu... Dyk sedan ner i respektive forums avdelning för olika program och film-stadier för övriga frågor:) 0 Citera
Ashlor Postad 11 maj 2008 Författare Postad 11 maj 2008 Tackar så mycket Jmalmsten:) Bra information som jag uppskattar. Jo det är klart jag har kompisar men bor i en liten stad som heter Ljungby, har ju några jag skulle kunna ta med som är något sådär intresserade. Men problemet är ju att jag hade tänkt filma rätt så mycket av sommaren och då är det svårt att lyckas så personerna som ska vara med är hemma samtidigt eller ens har någon tid att spela in film i sommar. Antar att man skulle kunna lägga upp något schema... Men det går säkert att lösa på något vis. Har du några råd på hur du brukar lägga upp det när du har med ett antal personer i dina filmer? 0 Citera
AmoriMorte Postad 11 maj 2008 Postad 11 maj 2008 Du kan ju alltid försöka göra en dokumentärfilm, antingen en riktigt som handlar om något som du gör under sommaren, typ att du bestämmer dig för att lära dig cykla enhjuling eller något annat matnyttigt eller så kommer du på ett manus till en fejkad dokumentär, det är ganska lätt att göra på en person för då när du behöver statister eller så så har du automatiskt det hos dina vänner och sånt, och då det är en dokumentärfilm krävs inga särskillda skådespelarkunskaper :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.