JimmyMardberg Posted April 23, 2008 Posted April 23, 2008 Hejsan Voodoofilmforum! Jag är helt ny här, ser ut att vara kunnigt folk så jag ställer mina frågor här. Jag har tänkt skaffa en videokamera för upp till 6000kr. Jag har absolut ingen aning om vad man ska kolla på, saker som är bra och dåliga. *Kameran kommer användas vid sidan av crossbanan, i skidbacken (inte som headcam eller så) samt lite andra sånna saker. Självklart kommer den även användas till middagar etc. etc. *Kameran ska tåla lite klimatskillnader, alltså inte dö ut vid de väder som kan vara vid ovanstående ställen. *Gärna hyffsad batteritid, bildkvaliten är dock det viktigaste såklart! Kameror jag tittat på nu och som verkar intressanta trots min okunnighet inom ämnet är: - Panasonic NV-GS230 Billigare - Panasonic NV-GS320 Dyrare Tala om vad som skiljer dessa modeller och lägg gärna till andra förslag ifall dem är bättre än dessa videokameror. Tack på förhand! Mvh Jimmy M. 0 Quote
kvällensdebatt Posted April 24, 2008 Posted April 24, 2008 om du väljer Panasonic NV-GS320 så får du mic ingång,och du kan älja att filma i 16:9 eller 4:3.stillbilds upplösnngen är ju något bättre också om du vill ta stillbilder? de är mest dom grejerna jag hade kollat på. Bägge har ju 3CCD inhet vilket är bra när du är i backarna och filmar. Ställer om ljuset väldigt snabbt och bra. tycker jag iaf. hoppas de hjälpte:) 0 Quote
JimmyMardberg Posted April 24, 2008 Author Posted April 24, 2008 Blir nog kanske 330, uppgraderingen på 320. Bör nog bli nöjd, har just inte testat något innan... Men är det värt en tusenlapp extra för 330 än 230? Skillnaden har jag hört är att 230 har mic-ingång medan 330 har optisk bildstabilisering (vad är det? - Finns analog?) 0 Quote
kvällensdebatt Posted April 24, 2008 Posted April 24, 2008 Blir nog kanske 330, uppgraderingen på 320. Bör nog bli nöjd, har just inte testat något innan... Men är det värt en tusenlapp extra för 330 än 230? Skillnaden har jag hört är att 230 har mic-ingång medan 330 har optisk bildstabilisering (vad är det? - Finns analog?) Den optiska bildstabiliseringen gör att bilden blir bättre vi inzoomning.Skakningarna stabiliseras. Det är vad jag hört.. vet inte vad den gör mer. De beror ju på om du vill använda dig av mic? för isf är den ju mycket bättre. Bildstabiliseringen är väll inte jätte nödvändig om du nu inte känner att du behöver det?` Man betalar för det man behöver.. den dyraste kameran är inte den bästa för dig. så är det offtast iaf. 0 Quote
Mats Findell Posted April 25, 2008 Posted April 25, 2008 Mina grundkrav på en kamera är: 1. Materialet ska lagras på band. Hade en Sony tidigare som lagrade det på DVD istället. Det är värdelöst. Problem vid intagning till dator och för hård kompression. Hårddisk är inte heller något alternativ. Tänk dig en semester och disken är fylld. Ett band kan man alltid köpa på någon elektronikkedja. Dessutom är banden väldigt bra och billiga back-up:er. 2. Separat mikrofoningång med möjlighet att ställa inspelningsnivå. Utan den manuella inspelningsnivån så är det näst intill värdelöst med mikrofoningång. Hade så på min Sony och det gick aldrig att få till nivån med den populäre Röde Videomic. Signalen blev aldeles för hög med distortion som följd. 3. Hörlursuttag. Ett måste för att kunna ställa in mikrofonen. 4. Manuell fokus. Helst med ring på objektivet. Canon HV20:s lilla fokusratt funkar hyffsat men helst skulle det ha varit en riktig fokusring. Nästa steg är: 1. Möjlighet att ställa bländare och slutare manuellt och dessutom kunna låsa exponeringen så att den inte ändras med automatik vid tex en vertikal panorering. Mycket irriterande. Huruvida dom kameror du tänkt dig har dessa möjligheter vet jag inte men ha gärna dessa krav i åtanke. Jag köpte helt fel kamera första gången. Sonyn som jag nämde ovan. Mest besviken var jag på DVD-lagringen av materialet. Mats Findell Grängesberg 0 Quote
Recommended Posts