Jump to content

Recommended Posts

Posted

http://www.trojanhorseantiques.com/PFirstDate.jpg

Hundar börja tala mat! (förlåt... kunde inte låta bli;))

Men iallafall... quicktime har nu iallafall 2 trailers till svenska musikens stolthets filmatisering.

http://www.apple.com/trailers/universal/mammamia/

Jag ska vara ärlig... när jag växte upp var ABBA liksom Hepstars, Svenne&Lotta och liknande mest något som far min brukar dra fram ur de dammiga LP-hyllorna när han var full. Sedan kom A-Teens och jag tänkte "orginalet lät nog bättre ändå". Sedan började jag höra musikstycken från olika musikaler dom gjort. Och då far min är ett stort fan ändå så har jag vare sig jag vill eller inte fått lära mig det mesta om deras historik. Och jag kan ju inget annat än respektera Björn & Bennys ständiga förmåga att under snart ett halvt sekel skapa hits efter hits och succé efter succé

Så detta blir då alltså "deras" (det är ju inte björn, benny, agneta och annefrid i huvudrollerna) första film sedan... tja... räknas Abba The Movie? Det måste den väl göra, lite tunn omliggande handling men jag måste ge mycket respekt till produktionsteamet som under den tidsperioden lyckades så väl göra musik-"videos" på de viktigaste låtarna med de smått otympliga cinemascope-kamerorna (det är anamorfiska flares så det står härliga till i den filmen) handhållna, så det var nog inte nå långa rullar i kamerorna, och få till det hela så lätt-tittat för en som egentligen inte är alltför insatt i ABBA-fenomenet. Det är ju mest bara en turnéfilm genom australien med en stackars reporter som förgäves försöker få "audiens" med legenderna. Jävligt bra för att vara svensk... fasst förståss... hur svensk var den?

Denna filmen då? Jag är lite besviken på trailerserna eftersom det här verkar bli mest en vanlig romantisk komedi med lite abba-låtar insprängt emellan. Jag har inte sett musikalen någonstans i världen och inte direkt sett deras andra musikaler heller för den delen (guldet blev till sand vill jag gärna höra i sin rätta omgivning dock;)). Men det är ju Björn & Benny, så någonslags kvalitets-stämpel finns ju. Grabbarna med guldbyxorna.

Tyckte bara att det saknades en tråd här för den stora exportvaran sverige klarat sig så bra på i alla dessa år... Blir den bra för att vara svensk... eller är den ens svensk längre?