megalo Posted April 5, 2008 Posted April 5, 2008 Jag har problem med att bränna ut en film på DVD till vanliga dvd-spelare, har gjort filmen i imovie, renderat den i mediabläddraren och bränt ut den i m4v-format, allt blir perfekt, men om jag vill ha filmen i avi-format så går jag bet, jag vill kunna se den utan att använda mac. Kan jag bränna i något annat format för att se filmen på DVD? Panelen som finns i detta forum verkar väldigt insatt och duktig, själv är jag nybörjare på filmproduktion å jag skulle bli väldigt glad om någon kunde ge mig kort vägledning. HG 0 Quote
AbbeLabbe92 Posted April 5, 2008 Posted April 5, 2008 först och främst måste du rendera ut den färdiga filmen i imovie till mpeg2 pga detta är det så kallade dvd formatet. Alltså alla dvd filmer är kodade i mpeg2. så börja med att rendera till mpeg2 bränn sedan den i vilket bränn program som hälst. Abbe får du problem... tell us. 0 Quote
megalo Posted April 5, 2008 Author Posted April 5, 2008 Tack för ditt svar, var hittar jag inställningar för rendering det blir automatiskt m4v i mediabläddraren //hg 0 Quote
barnholdt Posted April 5, 2008 Posted April 5, 2008 Hejsan, jag slutade använda iMovie för ett par år sedan så jag kanske mins fel (bara så du vet). Du ska leta efter en meny som heter "Dela" där väljer du exportera eller liknade(kanske står iDvD). När renderingen är klar öppnar du iDvD och kan importera filen du precis skapat. Hjälpavsnittet i iMovie tar garanterat upp hur du ska göra (på svenska) och texten där brukar vara enkel och kort. EDIT="Den m4v filen har du provat öppna den i iDvD? Du måste rendera en gång till sen i iDvD för att få ut till skiva" 0 Quote
megalo Posted April 5, 2008 Author Posted April 5, 2008 Skall prova barnholdt, får jag fråga vilket filmprogram använder du idag om du har slutat med imove? 0 Quote
barnholdt Posted April 5, 2008 Posted April 5, 2008 Jag gick från iMovie till FCExpress och sen vidare till FCP. 0 Quote
Recommended Posts