Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag tänker kopiera mina gamla smalfilmer till digitalt format. När man visar dem i projektorn, händer det ibland att det kommer damm i projektorfönstret. Vill alltså göra rent filmen innan kopiering. Skall man använda sig av "torr eller våt" metod. Jag menar om det räcker att hålla en tygbit mot filmen vid spolning, eller om man skall fukta den med något medel.

Vad för rengöringsmedel för film finns att köpa och vilka har sådant?

Postad

Det finns speciella tvättmedel för film men de är dyra och, enligt min åsikt, rätt så onödiga. Sen kan man också skicka in sin film för tvätt i samband med telecine/framkallning. För min del har det alltid räckt med att hålla en fuktig bomullstrasa medans man spolar filmen. Räcker gott och väl om man har en ren projektor också. Innan uppspelning kan du använda en spray duster och blåsa bort allt damm från projektorn samt ta lite tejp och "tejpa bort" annat damm.

Detaljerad läsning finns här.

Lycka till!

/Tony

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...