Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har tidigare fotat en heldel med systemkameror men vill nu även gå över till att göra filmer speciellt inriktat på extremsporter och skidåkning. Jag har läst om båda dessa kameror men har fortfarande väldigt svårt att komma fram till vilken som skulle passa mitt ändamål bäst och därför frågar jag er om hjälp.

GS500 har ju hyllats av många som filmar skate så jag kan förstå om det också kommer fungera bra till skidåkning, men filmerna jag sett från HV20 är helt otroliga (och inte bara Solomons exempel). Tyvärr är ju systemet för slutaren på HDV kamerorna i den prisklassen inte optimalt för handhållet/rörelse så det skulle bli en del filmande med stativ, men slowmotion sekvenser kan bli riktigt bra.

Plus och minus(rätta mig om jag har fel)

Panasonic NV-GS500

+ Bättre slutarsystem, vilket innebär att jag inte behöver oroa mig lika mycket vid snabba panoreringar och kanske till och med kan köra followcams.

+ Fler manuella inställningar

- Mindre sensor vilket bidrar till längre skärpedjup.

- Enbart DV

Canon HV20

+ Högre bildkvalitet

+ Större sensor, kortare skärpedjup

+ HDV

+ Kan göra riktigt snygg slowmotion

- Är riktigt känslig för rörelser

Jag kommer filma resor och skidåkning/skate så en heldel med stativ och det kommer vara en del panoreringar, vissa relativt snabba. Kommer också att filma en aning handhållet.

Jag har sett en heldel klipp från HV20, slowmotion, skate(filmat med stativ) etc. men absolut inte lika mycket med GS500.

Så mina frågor är:

Kan man använda HV20 handhållen och få okej kvalitet till skidfilmer?

Kommer jag få problem vid snabba panoringar pga slutaren?

Kan man glömma att ta med HV20 utan stativ om man vill få bra klipp?

Samt är GS500 helt enkelt en mer lämpad kamera för att filma resor/skidåkning?

mvh Johan

Postad

Hej!

Ny på forumet, men har lusläst(Ja, hela HV20-tråden) forumet under de sista månaderna. Lånar tråden.

Jag har precis samma fråga som trådskaparen, fast mina funderingar gäller inte direkt skidor utan små snabba barn. :)

Blir ganska skakigt om man springer efter dem med kameran.

Är också inne på HV30/NV-GS500, men undrar om HV30 fungerar för allt dagligt filmande som kan bli när man har barn. Point and Shoot. Eller ställer slutaren till med dåligheter? Eller blir det "vooble"

Så mina frågor är:

HV30 som familjekamera? Ja eller Nej.

Kommer lilltösen, som man filmar när hon växer upp, spöa mig när hon fyller 18 och hon ser sin uppväxt inspelad i DV och inte i HDV?

Ja, det är min första videokamera som skall köpas nu. Så alla förslag är välkomna.

/Magnus

Postad
Hej!

Kommer lilltösen, som man filmar när hon växer upp, spöa mig när hon fyller 18 och hon ser sin uppväxt inspelad i DV och inte i HDV?

/Magnus

Oja! Hårt slag i magen bara! Nej tror huvudsaken är att man kan se på det iaf, vara tillsammans och skratta och glädjas åt det. Så där kan du välja vilken kamera som!

Hade en Gs500 förut, Grymm kamera som sagt, kvalitén var bra för att vara en liten och smidig Dvkamera :) Riktigt bra... Men som sagt, om jag skulle köpa något nu skulle jag köpa en HDkamera. Mest för jag vill testa det nya!

Frågan är sedan om materialet ska upp på nätet.. Då är ju en DV kamera given.. Hd slår ju inte allt för hårt på nätet.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...