Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Ska spela in trampljud (utomhus) till nedanstående scen:

EXT. LADA - DAG. En bonde kommer ut ur en lada och går fram till en traktor.

Det är en helbild på en lada, och man ska höra en svag ljudeffekt när han stänger dörren och tramp när han går mot traktorn.

Tog dessa ljud förra våren med en Sennheiser MKH 435 eller MKH 816 (minns inte vilken) och en Tascam DAT, men plockade upp för mycket basfrekvenser. Stod 5-6 m ifrån så att ljuden skulle spelas in så nära 0 graderingen som möjligt, och fick därför en s.k. "proximity effect".

Någon som kan rekommendera en bättre mikrofon för tramp och ljudeffekter? Filmen är inspelad på 16 mm. Tycker att mikrofonen jag använde fungerade bättre för atmosfärljuden jag tog...

Tänkte hyra utrustningen på FilmCentrum, där de har följande mikrofoner: http://www.yuri.nu/verkstaden/verkstaden.html (se under rubriken "Ljud".)

Tack på förhand!

Postad

Fick du proximityeffekt från 6 meter?!?

Nåja, jag tror inte det berodde på utrustningen att du fick dåligt ljud, om det var nu det du fick, utan snarare på att du styrde in signalen för högt. Trampet kommer ligga snorlågt. Så du har mycket god marginal om du lägger topparna på -12.

Sen beror det lite på hur miljön ser ut i övrigt och bilden när det gäller hur man väljer att ta upp trampet. Är det en stor bild så kanske du tjänar på att mika ganska långt ifrån, men är det däremot mycket annat skräpljud omkring, fågelkvitter etc man inte vill ha så kanske man ändå måste mika ganska nära. Ska det vara lite fågelkvitter i atmosen på filmen kanske det inte gör nåt om du får med lite till i trampspåret etc etc. Är ganska många faktorer som påverkar. Men generellt sett rekomenderar jag en ganska riktad mik, fast kanske inte Me66an då jag personligen inte gillar den nåt vidare, men neuman km184an kanske.

Postad

Intressant att jag ska lägga topparna på -12, ljudeffekter ska ju generellt ligga mellan -12 och -18 när man mixar (så det är ju ganska logiskt egentligen...).

Det ska vara lite fågelkvitter i atmosfären, och ett tydligt fågelkvitter innan bonden kommer ur ladan.

Har tidigare använt MKH 435 och MKH 816 när jag tagit ljud. Finns det några fördelar med KMi 84an som FilmCentrum har (inte KM 184)?

Postad

Jag är osäker på vilken som är vilken av Km varianterna, men får för mig att Kmi är budgetvarianten.

När det gäller var topparna ska ligga så finns det ingen regel eftersom effekter spänner över så brett spektrum om vad det är. Ett kanonskott på nära håll lägger man ju inte på -12 utan snarare ganska nära nollan. Medans en mus som gnager på en ostbit hamnar inte på -18 ;)

Man mixar och har vissa generella riktlinjer men sen använder man öronen mest, när det låter bra är det bra är en grundläggande bra regel :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...