Gå till innehåll

överföra dubbel-8 till DVD


Windy

Recommended Posts

Jag har kanske 10-12 st 120-metersrullar med smalfilm (dubbel-8) från åren 1960-1970 cirka liggande som jag skulle vilja föra över till datorn för att sedan redigera och bränna DVD-skivor av. För cirka två år sedan lämnade jag in en 120-metersfilm till en fotofirma och de skannade av rullen till DV-band. Blev mycket nöjd med kvalitén och slutresultatet efter min redigering. Men... att göra så med alla mina gamla filmer skulle kosta minst 10.000 kr (?), därför undrar jag nu om någon av er med framgång har försökt att "filma av" bilden från projektorn till en videokamera. Funderar på att projicera filmen på en mattglasskiva (storlek?) och sedan filma bilden (på andra sidan mattglaset) från denna. Borde det inte bli bättre resultat om man kan skippa spegeln. Då blir ju visserligen bilden spegelvänd, men jag har sett att det går att spegelvända scener i t.ex. redigeringsprogrammet Adobe Premiere Elements 3.0.

 

Har även läst att man kan filma av från en vit kartongbit, men då får man väl parallaxfel? Eller det kanske inte syns så tydligt?

 

Hör av er om ni testat något liknande med hyggligt resultat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Well...du kommer alldrig att uppnå samma kvalitet som inscannade fimer om du gör en wall-transfer, men det kanske räcker för din del?

Det svåraste med en wall-transfer är faktiskt själva flimmret som uppstår när projektor och kamera inte är synkroniserade. Se därför till att ha en kamera med inställningsbar slutarhastighet. Med slutaren inställd på 1/50-1/64 kan man uppnå en film med relativt lite flimmer. Kontraserna/spegelvändningen kan du fixa i ditt redigeringsprogram.

Rekommenderar dock att du skickar in filmerna till ett företag. Det blir (ännu en gång) mycket bättre kvalite hur man än gör och vid en sån stor mängd film kanske du får rabatt. :)

Lycka till!

 

/Tony

 

EDIT: Hör med Uppsala BildTeknik här på forumet. Han kan allt om överföring av film till digitalt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Well...du kommer alldrig att uppnå samma kvalitet som inscannade fimer om du gör en wall-transfer, men det kanske räcker för din del?

Det svåraste med en wall-transfer är faktiskt själva flimmret som uppstår när projektor och kamera inte är synkroniserade. Se därför till att ha en kamera med inställningsbar slutarhastighet. Med slutaren inställd på 1/50-1/64 kan man uppnå en film med relativt lite flimmer. Kontraserna/spegelvändningen kan du fixa i ditt redigeringsprogram.

Rekommenderar dock att du skickar in filmerna till ett företag. Det blir (ännu en gång) mycket bättre kvalite hur man än gör och vid en sån stor mängd film kanske du får rabatt. :)

Lycka till!

 

/Tony

 

EDIT: Hör med Uppsala BildTeknik här på forumet. Han kan allt om överföring av film till digitalt!

 

Tack för ditt snabba svar.

 

Jag har lånat en lite "finare" videokamera (SONY HVR-A1E) där man bl.a. kan ställa in slutarhastigheten, så det skall jag testa. Någon har sagt att man inte skall ha helt mörkt i rummet då man filmar av skärmen. Är det så? Bör man ha så stor mattglasskiva/pappskiva som möjligt för att få bästa möjliga bild, tror du?

 

Jag anlitade faktiskt "Uppsala bildteknik" den gången för två år sedan och blev som sagt väldigt nöjd. De filmer som jag värdesätter mest skall jag definitivt lämna till proffs för skanning, men med vanliga semesterfilmer kanske jag nöjer mig med att filma av skärmen om det nu ger tillfredsställande resultat.

 

/Rolf

Länk till kommentar
Share on other sites

När du filmar borde det inte vara helt mörkt i rummet utan dunkelt ljus (antar jag).

Allt papper går för sig så länge det är matt. Glossy papper fungerar inte då det kommer att reflektera bort mycket ljus och vara allmänt svårt att filma på. Experimentera med olika papper samt mängd.

Vad gäller storlek vet jag ingenting om. Har själv aldrig gjort en wall-transfer seriöst så att det får någon annan hjälpa dig med. I värsta falla får du experimentera igen! :)

Lycka till och lägg gärna upp bilder på materialet samt din set-up!

 

/Tony

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för dina råd, Tony. Jag förstår att jag måste experimentera en del med olika papper eller mattglasskivor och kamerans inställningar, innan jag får det mest optimala förhållandet.

Jag är ju nybörjare på detta forum, så jag vet inte riktigt vad du menar med min set-up. När jag är klar med "avfilmningen" lovar jag att meddela mig hur det gick.

 

/Rolf

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...