Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Mitt första inlägg här ;-)

Nu kommer jag till saken. Jag håller på med att skriva ihop ett synopsis på en idé, som jag tänkte få lite respons och åsikter om. När själv synopsiset är klart tänkte jag lägga in det i forumet också.

Arbetsnamn: "Lagligt och Brottsligt" - kom gärna med bättre förslag ;-)

Idén:

Detta utspelas i en liten by någonstans i Sverige där vi träffar på det äkta paret Johan och Maria, gifta sedan något år tillbaka, men barnlösa. Johan är en aktiv politiker i kommunen med arbete som bl.a. nämndeman. Maria arbetar som polis på orten. Johan har dock på senare tid utan Marias vetskap umgåtts med fel typ av personer och dessa planerar nu tillsammans med Johan ett brott (två varianter funderar jag på just nu; 1) inbrott hos ortens konstsamlare och antikhandlare, 2) ett våldsamt rån mot en bank eller värdetransport). Grundtanken är att Maria ska hamna i ett dilema när hon upptäcker att hennes äkta man har varit med i planeringen och utförandet av brottet. Ska hon ställa sig på sin mans sida eller på lagens sida?

// Knightlord

Postad

Jag har några reflektioner. Du måste ange ett synerligen viktigt skäl till varför en så viktig person som en politiker skulle göra ett inbrott eller en bankstöld. Och bankstöld förresten, det kan du nog glömma om din avsikt är att polisen skulle hamna i ett moraliskt dilemma. Om en polis partner begår ett värdetransportrån så angiver hon honom. Punkt slut. Däremot om hennes man begår ett ett inbrott hos en person som gjort poliskvinnan illa och som själv har stulit sina värdesaker så blir det ett annat läge.

• 2 månader senare...
Postad
Jag har några reflektioner. Du måste ange ett synerligen viktigt skäl till varför en så viktig person som en politiker skulle göra ett inbrott eller en bankstöld. Och bankstöld förresten, det kan du nog glömma om din avsikt är att polisen skulle hamna i ett moraliskt dilemma. Om en polis partner begår ett värdetransportrån så angiver hon honom. Punkt slut. Däremot om hennes man begår ett ett inbrott hos en person som gjort poliskvinnan illa och som själv har stulit sina värdesaker så blir det ett annat läge.

Håller helt med. Sen om det ska vara snyggt så ska ju hans brott straffa sig för honom lite indirekt sådär. Sen kan det ju alltid finnas en tanke om att Politiker är slimy bastards som bara ljuger. Vet jag inte om du tänkt på. Elaka personer i bra filmer/böcker har ju alltid en bortförklaring för sig själva. Om din polis ska göra det här brottet, varför ska han göra det och vad är hans anledning och bortförklaring till sig själv? Hur gynnar det honom själv och varför tycker han att det han gör är rätt?

Människor gör konstiga saker men har nästan alltid svar på varför de gör dessa saker. Du måste få politikern att fråga sig själv varför.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...