Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Kan någon förklara skillnaden mellan HDV och HD för mig?

Jag håller på att bli galen i mitt sökande efter den rätta kameran. Min vän som har filmat i HDV säger att det bara gav henne problem, eftersom det inte finns HDV-monitorer att visa upp det färdiga matieralet på. Hon var tvungen att konvertera det och då går man ju miste om en "generation" i alla fall...

I många kamerabeskrivningar på nätet ser jag ofta "full HD" när det handlar om HDV-kameror, men det kan väl inte vara möjligt?

Jag ska göra en dokumentär och förstår ju att jag måste ha en kamera som spelar in i ett format som är "broadcast quality". Eftersom jag ändå måste lägga ut en hel del pengar funderar jag på att investera i en HD-kamera på en gång. Någon har rekommenderat Panasonics HVX-200, men jag vet inte om P2-kort är bästa lösningen för mig som ska göra dokumentär?

Någon som kan få min hjärna att sluta snurra?

Tacksam för hjälp/input!

Postad

Du tappar oerhört lite när du ändrar pixel genometrin från 1440 till 1920. Vad du gör är att du går över från rektangulära pixlar till kvadratiska som TVn använder.

Jämför med SD där 720 rektangulära pixlar ger 768 kvadratiska på TVn. Höjden 1080 är den samma.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...