Rodge Postad 20 mars 2008 Postad 20 mars 2008 Någon som vet om det finns någon slags liten billig burk som kan göra om en kompositsignal i 4:3 till "letterbox-format" ? (Kan inte fixa till det i en redigering, då detta ska göras live). Rodge 0 Citera
Pehrbau Postad 21 mars 2008 Postad 21 mars 2008 Om du med live menar under inspelning så finns det två vägar att gå och det ena är att använda en kamera med möjlighet för bredbild och det andra att använda en lins (optik) som "förvränger" bilden. Om du redan har materialet i 4:3 så finns det bara ett sätt att göra det billigt och det är att förstora bilden så att den fyller hela rutan på bredden och tappar motsvarande på höjden. Med denna enkla metod tappar du kvalitet och med en mer avancerad metod som SVT använder kan det göras utan lika mycket kvalitetsförlust men till en mycket högre kostnad. 0 Citera
ronnylov Postad 25 mars 2008 Postad 25 mars 2008 Att göra 4:3 till letterbox innebär väl att man beskär bilden och lägger svarta kanter upptill och nertill? Så gjorde min gamla videokamera från sekelskiftet om man ställde in den funktionen. Kanske en DVD-inspelare där man trixar med inställningarna för in och utsignal men jag tror att bilden kanske blir förvrängd då om man ställer in att man har bredbild på insignalen trots att man inte har det och ställer in att man kopplat den till en 4:3 TV, men då blir bilden ihoptryckt på höjden med svarta kanter över och under. Eller om man ställer in utsignalen för bredbild och zoomar i 4:3 bilden med spelaren (tvivlar på att man kan göra det live tyvärr). Jag har för mig panasonic har pass-through-funktion på DVD-inspelarna men vet inte riktigt om man kan göra på detta sätt med dem. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.