Nevzat Postad 20 mars 2008 Postad 20 mars 2008 Hej. På min nuvarande data har jag ett vanligt Geforce kort. 256mb. Men undrar om det finns nåt bättre kort som inte kostar skjortan som kan förbättra för redigeringen senare, som rekomenderas. Jag har för övrigt 2gb ram, och 3800mhz X2. Och använder Premiere. Tacksam för svar, så fort som möjligt, då jag sticker till stan snart. 0 Citera
ronnylov Postad 20 mars 2008 Postad 20 mars 2008 Utnyttjar ditt redigeringsprogram videoacceleration från grafikkortet? Risken är att det inte gör någon skillnad att uppgradera grafikkortet (men spel funkar väl bättre färstås). Brukar ofta vara processorn, hårddiskar och mängden minne man ska titta på i första hand. Grafikkortet kan även avlasta vid uppspelning av video vilket kan vara bra när man tittar på filmer i HD-format. Ska jag rekommendera ett prisvärt och bra grafikkort så titta på Geforce 9600GT, ATI HD3870 eller geforce 8800GT. Av dessa är 8800GT det bästa för runt 2000 kr och de andra två aningen sämre men mera prisvärda för runt 1500 kr (mer prestanda per krona räknat). Priset på stan är nog högre (jag gick på nätbutikernas pris, se prisjakt.nu). 0 Citera
Arclight Postad 22 mars 2008 Postad 22 mars 2008 Som ovan säger är det viktigare att prioritera CPU, RAM och hårddiskar framför grafikkortet. Får främst användning för de i ex. After Effects, men det är inga megaskillnader där heller. Spelar du lite vid sidan om kan 9600GT eller 8800GT vara ett bra val, dock vinner 9600GT på kylningsförmåga på den punkten då 8800GT är grymt varmt och har dålig kylning (om du råkar få den gamla varianten som många återförsäljare verkar ha kvar). Men som sagt, ur "redigerings perspektiv" så vinner du mer på att lägga pengarna på processor, minne och hårddiskar än att uppgradera grafikkortet. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.