Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Häromdagen satt jag och programmerade ett väldigt enkelt filkrypteringsscript, om man någon gång skulle få för sig att vilja kryptera sina filer så att det blir lite bökigare för andra att använda dem. Eftersom jag skrev scriptet i PHP, vilket alltså betyder att det kan köras direkt på webben, så är det verkligen en ytterst simpel kryptering.

När jag sedan provade att kryptera en wav-fil så blev resultatet slående likt de ”låsta” ljudfilerna som följer med till Pinnacle Studio 10 och 11 i UFX-mapparna i mappen Sound effects.

Eftersom krypteringen bygger på en XOR-funktion så kan scritpet även fungera för dekryptering, om XOR-masken skulle råka vara rätt…

Eftersom krypteringsscriptet ligger på ett webhotell så kan det finnas begränsningar när det gäller hur stora filer som kan krypteras, lite beroende på vad man har för uppkoppling, men om någon vill testa det så finns det på adressen http://www.theairwaves.se/krypt.php.

På en lokal server spelar dock filstorleken mindre roll.

Inte för att jag skulle ha provat, förstås, men man undrar ju lite hur UFX-wav-filerna skulle låta efter en kryptering? Eller kanske vad det skulle bli för resultat av filerna med filändelsen .XPG som ligger i Pinnacles mappar med bakgrundsgrafik för menyer och sådant, om man skulle köra dem genom krypteringen? Eller kanske vad som skulle hända med .XGA-filerna som ligger i knapp-mapparna och overlay-mapparna?

Men å andra sidan… Inte skulle väl Pinnacle nedlåta sig att använda en lika simpel krypteringsmetod som min, och dessutom ha mage att ta hutlöst betalt för dekrypteringen som man i så fall (rent teoretiskt) skulle kunna göra själv?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...