Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har gjort en slideshow med bilder varav en bild är på en tjej som sitter och spanar in en hunk som går förbi och jag vill lägga på ett knallrött hjärta som bultar (antingen vid texten jag ska lägga på, eller troligen vill jag lägga det på henne istället, på bröstet såklart).

Jag använder Premiere Pro (har även AE men har inte börjat sätta mig in i det ännu, en sak i taget. Men det kanske är där jag måste göra det?).

Kan nämna att jag har hittat animerade gif bilder på nätet men om jag bara lägger in dem i tidslinjen så blir det ju massa vitt runt hjärtat ut till där kanten på bilden är. Hoppas ni förstår vad jag menar. Jag vet hur jag lägger in bilden och ändrar storlek osv, men vill ha bort kanterna så bara hjärtat syns.

/Charlotte

Postad

Lägg in det i AE, och välj blending modet "Screen", som keyar bort allt vitt i bilden. Är det en GIF så stödjer det dock transparent men personen som gjort bilden har då antagligen inte valt det.

Du väljer blending mode i "mode" som finns nere vid tidslinjen, oftast bredvid "source name".

Postad

Detta behöver inte alls göras i after effects. Om du går till effect panelen i premiere och söker/skriver i den lilla sökrutan "Calculations" ska du få en träff på en effect vid namn "Calculations". lägg till den på hjärt-klippet/bilden och ställ in blending mode på screen som Arclight skrev ovan.

Jag är dock tveksam till om det funkar för du om jag fattat rätt så är din bakrund till hjärtat vit? Screen mode funkar bara om bakrunden är svart om jag nu inte är helt ute och cyklar.

lycka till!!! bästa sätt att lära sig... Utforska, googla

Abbe

Postad

Jag lade på calculations på hjärtat och sedan gick jag upp till effect controls och valde calculations, blending mode och valde där multiply men det händer ingenting. Testade med att välja screen också men det händer ingenting då heller.

/Charlotte

Postad
Jag lade på calculations på hjärtat och sedan gick jag upp till effect controls och valde calculations, blending mode och valde där multiply men det händer ingenting. Testade med att välja screen också men det händer ingenting då heller.

/Charlotte

Kan ej svara på ngt i Premiere. Men gör du som jag sa i AE så ska det funka.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...