Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hmmm... har nu rensat upp hårddisken, slagit ihop partitionerna fått 200 gig intern arbetsdisk... allt som inte kräver högsta hårddisksnabbhet är överflyttat till en extern hårddisk på 500gig som jag även tänkt lagra videoklipp på när dom inte används i projektet...

Men trots att jag har 3 gig ram, 2.21gigHz 64bit's processor så är jag inte nöjd med preview-bildhastigheten i premiere när jag redigerar i native HDV... så jag söker runt lite på nätet, hittar en liten guide för att kunna arbeta i DVformat fram till export och sedan byta filerna till HDV-filer... processen blir som följer (citerar direkt från hemsidan: )

---

This method utilises the "off line" approach so as to create an "on line" project that is trimmable.

1. Capture DV using HDV > DV downconvert built into the camera/deck

2. Open the AVI file/s in DVMP Pro and split out to separate files using either timecode break/jump detection or date/time discontinuity detection*

3. Edit using the newly created files as a standard definition DV project.

4. After completion of edit create a trimmed version using the project trimmer but don't save media (trim project only).

5. Open a new HDV project and import the trimmed project. All media will appear as "off line"

6. Batch capture all media as HDV

* Note: Timecode break/jump detection can be used if time-of-day timecode was used during recording or if your deck does not write date/time to tape. Date/Time discontinutity detection should be used if record-run timecode was used and the timecode is therefore continuous throughout the whole tape

ADVANTAGES: All the timecodes of the clips and trimmed clips are accurate, as will be the EDL generated by the editing software. This circumvents the errors that would normally occur with Premiere not recognising timecode irregularities in the original capture. Also Premiere's inability to project trim a HDV project is no longer a problem with archiving.

---

Låter ju frid och fröjd förutom den detaljen att jag måste sitta och tanka in materialet flera gånger från bandet för att det ska fungera... till råga på det så planerar jag ju att börja göra riktigt stora grejer då allt inte ryms på ett band och jag ser framför mig intankningssessioner som påminner om gammla Amiga-spel (please insert disc 1, please insert disc 4, please insert disc 2...)... och banden är ju inte heller serienummerkodade så det är fullt möjligt att jag skickar in fel band och upptäcker först långt efteråt att fel klipp tankades in i HD-format...

Så vad vill jag då? Jo, jag vill kunna tanka in direkt i HDV-format (eftersom DV och HDV har samma datamängd så räknar jag att det kan jag tåla), Gå igenom filerna och rensa bort sånt som uppenbart inte kommer gå att användas... och sedan använda något sorts mass-konverterings-program för att välja en hel mapp och konvertera alla HDV-filer till DV-fil-kopior... och sedan använda samma guide ovan som jag först tänkt.

När jag sedan har redigerat klart så kan jag ju börja pilla med effekter, färgkorrigera osv som behöver de där extra pixlarna när jag har bytt till HDV-filerna...

Men frågan är då... Vilket program kan jag använda till detta? det är ett program av modell slå-igång-också-går-jag-och-sover-till-imorgon som jag är ute efter. Någon som har förslag?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...