Gå till innehåll

RAM, SDRAM vs. RDRAM


nykvist

Recommended Posts

Eftersom jag endast har 256 minnes RAM så kända jag att det var ett oundvikligt måste att uppgraderar mig. Eftersom jag inte visste vilken typ av RAM som passade mitt moderkort så hörde jag med Fujitsu Siemens Helpdesk.

De sade att jag behöver RIMM PC800. Jaha tänkte jag och sökte på pricerunner för att se hur mycket 512 Mb kostade. Till min förskräckelse såg jag att dessa minnen låg i en prisklass mellan 2200 och 3000 SEK. Detta i jämförelse med SDRAM som ligger ungefär mellan 1000 och 1500 SEK.

 

Jag läste vidare på pricerunner för att se vad det var som skiljde dessa minnestyper, jag är som ni redan förstått inte så haj på hårdvarukomponenter.

 

Det stod att RDRAM PC800 har följande klockfrekvens och dataöverföring:

Bytes klockfrekvens 2 bytes

Extern klockfrekvens 400 MHz

Effektiv 800 MHz

Överföring 1.6GB/sek

 

Medan t.ex. SDRAM PC133 har:

Bytes klockfrekvens 8 bytes

Extern klockfrekvens 133 MHz

Effektiv 133 MHz

Överföring 1.064 GB/sek

 

Frågan är nu - skall jag vara glad över att jag har ett moderkort som har RIMM eller skall jag inte? Är prisskillnaden motiverad? Vilken fördel för RIMM med sig vid dataredigering?

 

Känner förövrigt att det nog blir 256 Mb extra och inte 512Mb. *suckar*

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...