Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! Är ny medlem här på forumet.Har dock lästa ganska mycket här under de gångna åren.

Jag funderar på att köpa en Brevis 35 adapter till min Canon XHA 1. Vad bör jag tänka på och vilka grejer bör jag köpa för att få ett komplett och fungerande paket?

Någon som har erfarenhet av Brevis 35?

Postad

Hej, jag har denna kombination och den tar jättefina bilder.

För att komma igång med XH-A1 och Brevis behöver du:

-Brevis35 HD Imaging Bundle, med valfri objektiv-mount (ingår).

-spacer ring

Sen finns ju mycket annat som tömmer plånboken, som flippmodul, follow focus, mattebox, rails etc. Men ovanstående kommer man långt med.

Postad

Nej spacer ring ingår inte. Men den är ett måste till XH-A1, annars går det inte att zooma in tillräckligt på diffusern i Brevis.

Ja det går bra att montera kameran på stativ utan rails. Brevis väger inte mycket (det är en av fördelarna med Brevis jämfört med konkurrenterna). Kameran blir förstås lite längre och otympligare med adaptern på, men inga problem på stativ.

Som tidigare nämnts här på forumet många gånger är det svårt att ställa in fokus med 35mm-adapter utan en extern monitor med hög upplösning. Ju kortare skärpdjup destå svårare att ställa in skärpan såklart. Utan flippmodulen är bilden dessutom uppochned i kamerans lilla lcd-skärm.

Själv anväder jag än så länge en vanlig datorskärm med hd-upplösning för att ställa in skärpan, när jag kan ta med en sådan. Ibland använder jag min powerbook med ett program som heter Monitor Magic. När jag har filmat ute med Brevis har jag använt kamerans lcd-skärm och ställt in skärpa så gott det går. I bra ljusförhållanden där man kan blända ner lite och om man är en bit ifrån motivet tycker jag att det går hyfsat, även med handhållen kamera. Drömmer om en proffsig lcd som man kan montera på kameran, typ Nebtek NEB70HD...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...