frycek Postad 28 januari 2008 Postad 28 januari 2008 Hejsan Hoppsan. Har skrivit ett första utkast till ett manus tillsammans med en kompis. Skulle vilja ha lite konstruktiv kritik på manuset. Genren är Absurd Skräckkomedi...Var inte rädda för att säga era åsikter om det. Allt som går att förbättra är en steg närmare "bäst". Handling: Två personer råkar köra på en tjej, vars väska innehåller en snuff-film. Hans Skande, en telefonförsäljare, blir kidnappad av två kroppsmålare. Och Hjalmar är på jakt efter sin mamma, som försvann när han var liten. Spikarna syftar på en plats, inte på sånt man hamrar i väggen ;)SPIKARNA00.pdf 0 Citera
Shelly Postad 29 januari 2008 Postad 29 januari 2008 Springandes inte springades Passageraren inte Passageren Estetisk inte estitisk Bredvid inte brevid Lugnt inte lungt Flåsar inte flosar Um, det börjar inte bra… Vad är det för människor som inte ser att det sitter någon på vägen? Är de höga? Kan hon inte få springa ut i gatan och det finns inte en chans att Peter hinner stanna? Eller kanske tittar Peter efter något och Frank är upptagen av något att ingen av dem tittar fram och de kör på henne. De skulle kunna gå ut och titta lite slarvig men inte se henne, men hittar enbart väskan och tror att det var den de körde över? Så som det ser ut nu så köper jag det inte. Är lite oklar över hur du tänker dig att dessa bilder ”bläddrar” förbi i Trents huvud. ”Hjalmar som står brevid skär väck en del av Personen som ligger på bordet.” Menar du att han skär bort något av honom? Försök vara lite tydlig, skär han bort en tå, ett finger, ett stycke från insidan av låret…? Samt att det hade varit passande med en reaktion från personen. Senare i scen 12, MANNEN dyker upp och sedan finns det en person #1 och en person #2, jag antar att det är mannen på bordet och sedan mannen som dök upp men det är lite förvirrande då du byter namn på dem. Hjalmar kallar honom Rolf så varför inte skriva ut det istället? Du kanske bara har slarvat lite ”Hjalmar står och steker kött. Rolf säger.” finns ingen anledning att skriva Rolf säger eftersom du sedan skriver ROLF och hans replik. Du har gjort liknande på ett annat ställe i manuset. Det verkar onekligen mycket poppis att hoppa i tiden i manus. Då man gör det är det viktigt att man knyter ihop alla trådar men jag tycker inte att du gör det. Känns som det mesta blir hängande i luften i slutet. Det är ganska rörigt och jag får ingen klarhet i vad som händer. Läs igenom och skriv ordentliga namn på alla personer till att börja med. Kanske lite mer bestämt också på scenerna, det står ETT HUS, ETT MÖRKT RUM osv, skriv vart vi är HJAMLARS KÖK tex. Och vad är Spikarna för något? Det dyker upp EXT. SPIKARNA. DAG En spik flera spikar så vad är dessa spikar för något? 0 Citera
frycek Postad 29 januari 2008 Författare Postad 29 januari 2008 aha, tack för att du tog dig tid att läsa igenom manuset. Och allt du säger stämmer är sant. Det är mycket som är flummigt. Men det ska vi ändra på. Det mesta du klagat på i innehållet har min kompis skrivit. Hans del är den med Hjalmar och det. Men jag ska kika på manuset och ändra det du haft synpunkter på. Föresten "Spikarna" syftar på en plats. Det är ett ställe som heter Spikarna i Sundsvall. Och det där med bilderna. Det är massa stillbilder som klipps in, snabbt. Om du förstår, är svårt att förklara. Men ska se över manuset och göra det enklare att förstå. Tack igen för att du tog dig tid att läsa det. /// Jonathan 0 Citera
Shelly Postad 29 januari 2008 Postad 29 januari 2008 Spikarna... det påminner mig om då jag var på en amerikans sida där man kunde posta texter och jag tyckte att det var väldigt roligt då en tjej hade skrivit om Danmark, men det visade sig att hon menade Denmark Ohio eller liknade, hur ska man veta det :p Skriv in det i beskrivningen så att vi vet att det är Sundsvall, misstäcker att jag inte var/är den enda som inte vet att det finns ett ställe som heter Spikarna. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.